رازهای انتخاب یک کلید لمسی خوب

خرید یک کلید لمسی خوب می تواند فضای متفاوتی را در زندگی شما ایجاد کند. ظاهر مدرن و جذاب این کلیدها چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. این کلیدها به عنوان یک المان دکوراتیو جلوه دکوراسیون داخلی شما را بیشتر می کند. اما قصه به اینجا ختم نمی شود.! گاهی اوقات همین کلیدهای جذاب موجبات نارضایتی را برای کاربران فراهم می آورد. چه چیزهایی سبب نارضایتی می شود؟ چه چالش هایی در انتخاب وجود دارد؟ و …

برای یافتن پاسخ این سوالات با من همراه باشید.

آیا کلید لمسی خوب است؟

اولین سوال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم، خوب یا بد بودن کلید لمسی است. مانند هر چیز دیگری که ممکن است بخرید، کلیدهای لمسی نیز می توانند خوب یا بد باشند. در واقع این انتخاب شماست که تعیین کننده پاسخ این سوال است. کلید لمسی خوب وجود دارد و البته کلید لمسی بد هم موجود است. انتخاب شما کدام گزینه است؟ اگر قصد خرید کلید لمسی دارید باید رازهای مهمی را در این مورد بدانید. با من همراه باشید با بیان رازها.

کلید لمسی خوب ، کلید لمسی بد

ساختار و عملکرد کلید لمسی

قبل از بیان نکات مهم در انتخاب کلید لمسی، لازم است با ساختار و عملکرد این تجهیزات آشنا شویم. کلیدهای لمسی از سه بخش مدار قدرت، مدار فرمان و رویه تشکیل شده اند. رویه کلید همان چیزی است که شما می بینید. رویه از جنس مواد مختلفی ساخته می شود. جنس رویه می تواند بر حسایت کلید و عملکرد مدار فرمان تاثیر گذار باشد.

مدار فرمان وظیفه دریافت فرمان های لمسی از کاربر و انتقال آن ها به مدار قدرت را بر عهده دارد. سرعت و دقت عملکرد این بخش از کلید لمسی به طراحی و قطعات مورد استفاده در ساخت آن وابسته است. مدار قدرت کلید لمسی وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارد. این بخش از کلید لمسی به برق شهر (220 ولت) متصل می شود. به همین دلیل آن را مدار قدرت می نامند. مدار قدرت پس از دریافت فرمان، تغییر وضعیت داده و وضعیت لامپ را تغییر می دهد.

رویه کلید لمسی خوب

رویه کلید لمسی از مواد مختلفی ساخته می شود. شیشه، چوب، فلز و پلکسی رویه های رایج مورد استفاده برای کلیدهای لمسی هستند. هر یک از این مواد مزایا و معایبی دارند که باید هنگام خرید به آن ها توجه کنید. به عنوان مثال کلیدهای لمسی با رویه شیشه ای بسیار زیبا هستند اما شکنندگی آن ها یکی از چالش های آن هاست. همچنین کلیدهای چوبی برای مکان هایی که رطوبت بالایی دارند انتخاب مناسبی نیست. رویه پلکسی در برابر خش مقاومت پایینی دارد.

کلید لمسی خوب

فارغ از نظر شما در مورد رویه کلید لمسی، عدم توجه به برخی نکات برای شما مشکل آفرین خواهد بود. گاهی اوقات رویه کلیدها آن چیزی که شما فکر می کنید نیست! به عنوان مثال برخی تولید کنندگان به جای چوب از MDF استفاده می کنند. این مواد فرآیند تولید راحت تر و هزینه کمتری برای تولید کننده دارند. در مقابل از لحاظ زیبایی و دوام به هیچ عنوان با چوب قابل مقایسه نیستند. همچنین گاهی اوقات پلکسی (نوعی پلاستیک شفاف) را به جای شیشه به شما تحویل می دهند.

مدار فرمان، رابط کاربری شما

عملکرد نامناسب مدار فرمان تجربه ناخوشایندی برای شما به ارمغان خواهد آورد. به عنوان مثال اگر حساسیت تاچ کم باشد، برای تغییر وضعیت کلید باید چندین بار آن را لمس کنید. حتی ممکن است کلید به لمس شدن توسط کودکان عکس العملی نشان ندهد. از سوی دیگر حساسیت بیش از حد باعث تغییر وضعیت های ناخواسته در کلید خواهد شد.

حساسیت تاچ تنظیم شده از جمله ویژگی های اساسی یک کلید لمسی خوب است. رعایت استانداردهای طراحی، کدنویسی استاندارد و استفاده از قطعات مناسب از جمله عوامل اثر گذار بر حساسیت تاچ هستند.

مدار قدرت محدودیت اصلی شماست!

مدار قدرت کلیدهای لمسی با قطعات مختلفی قابل ساخت هستند. برخی از تولیدکنندگان در این بخش کلید از رله استفاده می کنند. گروهی دیگر ترایاک را به رله ترجیح می دهند. رله ها از پایداری مناسب تری نسبت به ترایاک برخوردار هستند. اصلی ترین عامل تعیین کننده در انتخاب مدار قدرت کلید لمسی، حداکثر جریان قابل تحمل هر پل کلید است.

این عامل تعیین کننده تعداد و توان مصرف کننده های قابل اتصال به هر پل کلید است. اگر به دنبال انتخاب کلید لمسی هستید، ابتدا از میزان جریان مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. نکته دیگری که در انتخاب کلید لمسی باید به آن دقت کنید، تفاوت جریان راه اندازی و جریان مصرفی لامپ های کم مصرف و ال ای دی است.

این لامپ ها از یک منبع تغذیه داخلی به منظور راه اندازی لامپ استفاده می کنند. جریان راه اندازی این لامپ ها از جریان نامی که روی لامپ درج شده است بسیار بزرگتر است. بزرگی این جریان 5 تا 10 برابر جریان مصرفی درج شده بر روی لامپ است. به عنوان مثال اگر مصرف جریان لامپی 300 میلی آمپر درج شده باشد، جریان راه اندازی آن حداقل یک و نیم آمپر است! عدم توجه به این نکته طول عمر کلید شما را کم می کند و یا حتی سبب سوختن رله و در نتیجه بلا استفاده شدن کلید خواهد شد.

جمع بندی

اغلب هنگام خرید به دنبال پیدا کردن یک کلید لمسی خوب هستیم. همه تولیدکنندگان ادعا می کنند که محصولات خوب و با کیفیتی را روانه بازار کرده اند. این شما هستید که به عنوان خریدار باید بهترین انتخاب را داشته باشید. برای داشتن انتخاب درست، آشنایی با نقاط حساسی که باید مورد توجه قرار دهید ضروری است. در این مقاله به بیان ویژگی های یک کلید لمسی خوب پرداختیم. توجه به این نکات کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *