خانه هوشمند چیست ؟

زمانی که صحبت از سیستم هوشمند به میان می آید، اغلب یک سوال مهم در ذهن شکل می گیرد، خانه هوشمند چیست؟ پاسخ به این سوال سبب درک بهتر ما از سیستم هوشمند و کاراریی آن می شود. در این مقاله به بررسی عملکرد و امکانات یک خانه هوشمند می پردازیم.

همچنین سوالاتی مانند دلیل این نامگذاری چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان کدامند؟ و … را نیز در راستای پاسخ سوال اصلی پاسخ می دهیم. برای اشنایی با جنبه های مختلف این تکنولوژی با من همراه باشید … .

خانه هوشمند چیست ؟

قبل از هر چیز به بیان دلیل نامگذاری این تکنولوژی می پردازیم. لوازم برقی کاربردهای زیادی در زندگی امروز ما دارند. از لامپ و مهتابی گرفته تا وسایل و دکوریجات برقی سراسر زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند. کنترل عملکرد این تجهیزات اغلب با قطع و وصل جریان برق امکانپذیر است.

در سیستم های سنتی (غیر هوشمند) این کار متناسب با وسیله برقی مورد استفاده به روش های متفاوتی انجام می شود. برای لامپ ها عموما از کلید استفاده می شود. برخی از لوازم برقی نیز به کمک کلید و یا با جدا کردن دوشاخه از پریز کنترل می شوند. گروه دیگری از لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی و تلویزیون باید به برق متصل شوند و سپس توسط کنترل یا صفحه کلید دستگاه کنترل می شوند.

چالش های کنترل لوازم برقی به ویژه برای سالمندان و افراد کم توان جسمی، تولید کنندگان را بر آن داشت تا به دنبال راهکارهای ساده تر برای کنترل لوازم برقی باشند. اولین تلاش ها منجر به تولید تجهیزاتی با کنترل از راه دور شد. تلویزیون ها خیلی زودتر از سایر لوازم برقی به ریموت مجهز شدند.

آسایش و لذت ناشی از کنترل راه دور تلویزیون، استفاده از کنترل برای سایر لوازم برقی را نیز رواج داد. اما این پایان ماجرا نبود. پس از تولد گوشی های هوشمند و توسعه فناوری های اطلاعات، کنترل لوازم برقی با موبایل به یک هدف برای توسعه کنندگان تبدیل شد.

این تلاش ها منجر به راهکاری شد که آن را خانه هوشمند نامیدند. اکنون می توانیم به این سوال پاسخ دهیم. خانه هوشمند چیست؟ مکانی که در آن کنترل تجهیزات الکتریکی به کمک تلفن همراه هوشمند قابل انجام است. این سیستم ها با اتصال به اینترنت امکان دسترسی و کنترل از هر نقطه دنیا را فراهم می کنند.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

بررسی مزایای خانه هوشمند به درک بهتر سوال خانه هوشمند چیست کمک می کند. از جمله مزایای خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل پذیری بیشتر تجهیزات
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امکان تعریف سناریوهای مختلف
  • امکان کنترل از راه دور به کمک اینترنت
  • راحتی و آسایش در استفاده
  • صرفه جویی در زمان و هزینه

کنترل پذیری

دسترسی به تجهیزات از طریق موبایل، کنترل پذیری خانه هوشمند را به میزان چشمگیری نسبت به خانه سنتی افزایش داده است. عموما موبایل همیشه همراه ماست. برای کنترل تجهیزات خانه هوشمند کافی است وارد اپلیکیشن شوید و یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید.

کاهش مصرف انرژی

سیستم های هوشمند با بهره مندی از سنسورها و سناریوهای کاهش مصرف انرژی، همچنین به دلیل راحتی کنترل، میزان مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. بیشترین کاهش مصرف انرژی را می توانیم در سیستم های سرمایش و گرمایش شاهد باشیم. راهکار خانه هوشمند برای کنترل این تجهیزات استفاده از ترموستات هوشمند است.

سناریوهای خانه هوشمند

گاهی اوقات در پاسخ به سوال خانه هوشمند چیست ؟ یک جواب ساده بیان می شود. خانه ای که در آن با زدن یک کلید هه کارها انجام می شوند. این قابلیت به لطف تعریف سناریوهای کنترلی فراهم می شود. سناریو در لغت به معنای فیلمنامه و نمایشنامه است. سناریوهای خانه هوشمند نیز نوعی نمایشنامه هستند. با تعریف سناریو مجموعه ای از عملیات با ترتیب خاصی انجام می شوند. دلیل این نامگذاری، شباهت عملیات انجام شده با فیلمنامه است.

کنترل از راه دور

کنترل از راه دور به کمک تلفن همراه همان چیزی است که در پاسخ به سوال خانه هوشمند چیست بیان می شود. تجهیزات هوشمند به صورت مستقل یا به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. تلفن همراه هوشمند شما نیز به اینترنت متصل می شود.

شما می توانید فرمان های مورد نظرتان را از طریق اپلیکیشن صادر کنید. فرمان شما به کمک اینترنت به تجهیزات هوشمند منتقل شده و اجرا می شود. اتصال به اینترنت به شما امکان می دهد از هر جای دنیا که بخواهید به تجهیزات دسترسی داشته باشید.

کنترل از راه دور و به کمک تلفن همراه، اسایش و رفاه را برای شما به ارمغان می آورد.

امکانات خانه هوشمند

آشنایی با امکانات خانه هوشمند در پاسخ به سوال خانه هوشمند چیست می تواند راهگشا باشد. امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند بسیار متنوع است. زیرساخت و بودجه پروژه در کنار نوع تجهیزات مورد استفاده و حتی شرکت ارائه دهنده خدمات در تعیین امکانات سیستم هوشمند تاثیرگذار هستند. از جمله مهمترین امکانات خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره های برقی
  • کنترل هوشمند دما و سیستم های تهویه مطبوع
  • کنترل هوشمند نورپردازی
  • سیستم امنیتی هوشمند
  •  کنترل شیرهای اصلی آب و گاز
  • و …

فارغ از اینکه امکانات خانه هوشمند چیست، قبل از اقدام به خرید لازم است یک نیازسنجی دقیق از پروژه داشته باشید. پس از انجام نیازسنجی، براساس امکانات مورد نیاز و قابلیت های سیستم های موجود اقدام به انتخاب محصول مورد نظر کنید. توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان حتما با یک کارشناس در اینباره مشورت کنید. کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

امیدوارم پاسخ سوالات خود را گرفته باشید. اگر سوالی باقی ماند در انتهای همین نوشته با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *