همه چیز درباره رابط کاربری خانه هوشمند

با گسترش فناوری های نوین و توسعه گجت های هوشمند، انواع متفاوتی از رابط کاربری خانه هوشمند معرفی شده اند. برای دسترسی به امکانات یک سیستم اتوماسیون خانگی راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم. عبارت خانه هوشمند به ساختمانی اشاره دارد که می توان لوازم و تجهیزات برقی آن را از راه دور و از طریق اینترنت کنترل کرد.

برای کنترل قسمت های مختلف یک خانه هوشمند از ابزارهای مختلفی استفاده می شود. برای مثال استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی تلفن همراه به عنوان متداول ترین روش کنترل خانه هوشمند در جهان شناخته می شود.

انواع رابط کاربری خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند از تعدادی ابزارک هوشمند مستقل از هم تشکیل می شود که بر روی بستر اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند. داده های ارسالی گجت های هوشمند از طریق اینترنت منتقل می شوند. برای ارتباط بین گجت های هوشمند با یکدیگر از پروتکل های ارتباطی استاندارد استفاده می شود.

پروتکل ارتباطی شبکه اتوماسیون خانگی با توجه به مشخصات ساختمان و امکانات مورد نیاز کاربر انتخاب می شود. برای این که بخش های مختلف یک خانه هوشمند بتوانند با یکدیگر ادغام شوند لازم است از یک پروتکل واحد استفاده کنیم. همچنین به منظور دسترسی کاربر به امکانات خانه هوشمند، رابط های کاربری مختلفی به بازار عرضه شده اند.

در حقیقت رابط کاربری خانه هوشمند ابزاری است که کاربر به وسیله آن فرمان های خود را برای قسمت های مختلف سیستم اتوماسیون ارسال می کند. هر یک از ابزارک ها ی کنترلی، سطح متفاوتی از راحتی و امکانات مختلف را در اختیار کاربر قرار می دهند. برای نمونه کلید لمسی هوشمند، تاچ پنل دیواری، اپلیکیشن موبایل و ریموت کنترل به عنوان نمونه هایی از رابط کاربری معرفی می شوند.

اپلیکیشن، رابط کاربری خانه هوشمند محبوب

تلفن ها و تبلت های هوشمند، یک رابط کاربری خانه هوشمند با قابلیت دسترسی سریع در اختیار کاربر قرار می دهند. دسترسی به این رابط کاربری از طریق صفحه ی لمسی تلفن همراه کاربر اتفاق می افتد. تلفن همراه و در نتیجه اپلیکیشن خانه هوشمند همیشه در دسترسی کاربر است.

در دسترس بودن همیشگی اپلیکیشن های موبایل، آن ها را به محبوب ترین و پر استفاده ترین رابط کاربری خانه هوشمند در دنیا تبدیل کرده است. تولید کنندگان سیستم های اتوماسیون خانگی به وسیله توسعه اپلیکیشن تلفن همراه، قابلیت دسترسی از راه دور را بر روی تمامی امکانات خانه هوشمند فراهم می کنند.

عموما اپلیکیشن خانه هوشمند در دو نسخه اندروید و IOS در اختیار صاحبان خانه هوشمند قرار می گیرد. این رابط کاربری به دلیل قابلیت کنترل از هر جای دنیا، به عنوان تنها گزینه برای نظارت و اعمال تغییرات در سیستم اتوماسیون خانگی شناخته می شود.

چرا اپلیکیشن خانه هوشمند محبوب است؟

چه چیزی باعث شده نرم افزار های گوشی همراه تا این حد مورد استقبال قرار گیرند؟ دسترسی به تمام امکانات سیستم هوشمند از طریق گوشی موبایل سبب محبوبیت این روش شده است. امروزه بسیاری از افراد به منظور انجام کارهای روزانه و حتی سرگرمی از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند.

از ابتدای پیداش موبایل های هوشمند، توسعه دهندگان نرم افزار پیوسته تلاش کرده اند تا در تمامی زمینه های مورد نیاز کاربران، برنامه های کاربردی مختلفی را طراحی کنند. برای صاحبان خانه ی هوشمند ، دسترسی به همه امکانات سیستم اتوماسیون از طریق دستگاهی که همیشه در دسترس شان باشد به منزله صرفه جویی در زمان محسوب می شود.

یکی از بزرگترین مزایای اتوماسیون خانگی توانایی برنامه ریزی و تعریف سناریو هاست. وقتی بیرون از خانه هستید ، با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند خود امکان مدیریت این سناریوها را خواهید داشت. برای مثال پس از غروب آفتاب به سادگی می توانید چراغ های خانه را روشن کنید، یا اینکه شیر اصلی گاز را زمانی که بیرون از خانه هستید کنترل کنید.

کاربرد ریموت و موبایل در خانه هوشمند

کنترل از راه دور با استفاده از ریموت کنترل

برخی از برندهای تولید کننده سیستم اتوماسیون خانگی از ریموت کنترل ها به عنوان رابط کاربری خانه هوشمند استفاده می کنند. در این سیستم ها کاربر قادر است در داخل منزل با استفاده از ریموت های چند کاناله ی مختلف گجت های هوشمند خود را کنترل کند.

استفاده از این ابزراک ها در عین حال که سطح دسترسی صاحب خانه را توسعه داده، راحتی بیشتری را نیز برای او به ارمغان می آورد. همچنین برخی از ریموت کنترل ها قابلیت تنظیم سناریو را نیز دارند.

تاچ پنل، یک رابط کاربری خانه هوشمند زیبا و کاربردی

پنل های لمسی دیواری و رو میزی، گزینه ی مناسبی برای رابط کاربری خانه هوشمند محسوب می شوند. این پنل ها همانند موبایل قابلیت دسترسی به کلیه امکانات خانه هوشمند را به صورت تجمیعی به کاربر می دهند. با این تفاوت که کاربر با صفحه لمسی بزرگتری در تعامل است.

همانطور که اشاره شد، پنل های خانه هوشمند در دو مدل دیواری و رومیزی به بازار عرضه می شوند. نوع رومیزی این پنل های لمسی قابل حمل بود و کاربر قادر است در صورت نیاز آن را در داخل اتاق های مختلف خانه جابه جا کند. همانند گوشی موبایل، بر روی این پنل ها نیز اپلیکیشن خانه هوشمند نصب می شود. کاربر می تواند از یک نقطه به کلیه امکانات خانه هوشمند خود دسترسی داشته باشد.

برخی از مدل های پنل خانه هوشمند مجهز به دوربین هستند. از این پنل ها می توان به عنوان درب بازکن تصویری (آیفون تصویری) نیز استفاده کرد. همچنین بزرگ بودن صفحه نمایش پنل های لمسی، نمایش اطلاعات، خواندن و ارسال فرمان را برای تمامی افراد از جمله سالمندان بسیار راحت می کند.

کنترل محلی، رابط کاربری خانه هوشمند یا سنتی

برخی از تجهیزات خانه هوشمند امکان کنترل به صورت محلی را نیز برای کاربر فراهم می کنند. به عنوان مثال کلید لمسی هوشمند را می توان همانند یک کلید سنتی و به صورت محلی کنترل کرد. در دسترسس بودن چندین نوع رابط کاربری مختلف برای خانه هوشمند، مزایایی را برای کاربران ایجاد می کند.

اولین مزیت کنترل پذیری بهتر سیستم است. هر چقدر روش های دسترسی شما به سیستم بیشتر باشد، کنترل کردن آن راحت تر می شود. از طرف دیگر چنانچه به هر دلیلی امکان کنترل از طریق موبایل، پنل و ریموت وجود نداشته باشد، بازهم کنترل سیستم در دستان شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *