کاربردهای کلید لمسی را بهتر بشناسید

از جمله تجهیزات مدرن مورد استفاده در صنعت ساختمان می توان به کلید لمسی اشاره کرد. این تجهیزات جدید و جذاب در بخش های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به معرفی کاربردهای کلید لمسی خواهیم پرداخت و نکات قابل توجه در مورد هریک را یادآور خواهیم شد. با من همراه باشید …

کاربردهای کلید لمسی

کلیدهای لمسی را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد. تکنولوژی ساخت، مواد مورد استفاده در تولید و جنس رویه کلید از این دست هستند. اما یکی از رایج ترین روش های دسته بندی کلید لمسی، دسته بندی براساس کاربرد کلیدهاست. اگرچه با شناخت دقیق کلیدها و عملکرد آن ها می توان در جاهای دیگر نیز از آن ها بهره برد. در ادامه به بررسی مهمترین ک/اربردهای کلید لمسی می پردازیم. با من همراه باشید …

کلید لمسی کنترل روشنایی

از جمله مهمترین کاربردهای کلید لمسی می توان به کنترل روشنایی اشاره کرد. اهمیت نور و روشنایی در زندگی امروزه، کنترل تجهیزات روشنایی را بیش از پیش مهم کرده است. در ساختمان های سنتی از کلیدهای مکانیکی برای کنترل روشنایی استفاده می شود. این کلیدها با تغییر وضعیت یک کنتاکت مکانیکی جریان برق و در نتیجه وضعیت لامپ ها و سایر تجهیزات روشنایی را کنترل می کنند.

کاربردهای کلید لمسی - کنترل روشنایی

اما کلید لمسی داستان متفاوتی دارد. در این کلیدها همه کارها توسط مدارات الکترونیکی انجام می شود. کلید لمسی کنترل روشنایی را می توان برای انواع مختلف تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار داد. نکته مهمی که در همه کاربردهای کلید لمسی باید مورد توجه قرار بگیرد، محدودیت جریان کلیدهاست. البته با توجه به نکته ای که در ادامه بیان خواهم کرد این موضوع نگران کننده نیست. صرفا برای داشتن تجربه کاربری بهتر رعایت برخی نکات مهم است.

در کلید لمسی یک قطعه الکترونیکی فرمان پذیر (رله یا ترایاک) وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارد. فرمان مورد نیاز برای تغییر وضعیت این کلید الکترونیکی توسط صفحات لمسی از کاربر دریافت می شود. این قطعات به نسبت کنتاکت های کلید سنتی، قادر به عبور میزان جریان کمتری هستند. با توجه به استفاده از لامپ های کم مصرف، جریان کاری مصرف کننده ها کاهش چشمگیری داشته است. با این وجود جریان راه اندازی لامپ ها چند برابر جریان کاری آن هاست. بنابراین تعداد لامپی که می توانید به هر پل کلید وصل کنید، محدود است.

با توجه به تفاوت رله های استفاده شده در کلیدهای مختلف، تعداد لامپ قابل اتصال به هر کلید متفاوت است. در هنگام خرید و نصب کلید لمسی این موضوع را باید مد نظر قرار دهید. کلیدهای کنترل روشنایی با انواع پل مختلف عرضه می شوند. از یک پل تا 10 پل.

کلید لمسی پرده برقی

از دیگر کاربردهای کلید لمسی می توان به کنترل پرده برقی اشاره کرد. پرده برقی در انواع بالا رو و کنار رو استفاده می شود. شکل و نحوه جمع شدن پرده در عملکرد کلید تاثیری ندارد. کلید لمسی پرده برقی به صورت دوپل عرضه می شود. یکی از پل ها برای باز کردن و دیگری برای جمع کردن پرده مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه ممکن است کلید پرده برقی 3 پل یا 4 پل هم ببینید! پل سوم به منظور متوقف کردن پرده در محل دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد. کلیدهای 4 پل دو خروجی مستقل دارند و برای کنترل دو پرده مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید لمسی کولر آبی

یکی دیگر از کاربردهای کلید لمسی، کنترل کولر آبی است. اغلب مدل های کلید لمسی کولر آبی، دارای تایمر هستند و نمونه هایی از زمانبندی عملکرد کلید را به کاربران ارائه می کنند. همچنین امکان کنترل از طریق ریموت (در کلید لمسی ریموتی) و کنترل از طریق اپلیکیشن (در نمونه های هوشمند) فراهم شده است.

ترموستات لمسی

تجهیزات سرمایش و گرمایش نقش مهمی در میزان مصرف انرژی ساختمان دارند. کنترل و کاهش میزان مصرف انرژی در این دستگاه ها اهمیت بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد. بهترین راهکاری که تا کنون برای کنترل این سیستم ها معرفی شده است، استفاده از ترموستات است. ترموستات ها با تنظیم هوشمند دما در حد مطلوب از روشن ماندن بی دلیل سیستم گرمایش و سرمایش جلوگیری می کند.

با توجه به بررسی کاربردهای کلید لمسی، در این بخش ترموستات لمسی را مورد ارزیابی قرار می دهیم. یک نمایشگر دیجیتال که دما را نشان می دهد، به همراه کلیدهایی برای تنظیم دما، فصل و مدکاری همه آن چیزی است که یک ترموستات لمسی باید داشته باشد.

جمع بندی

در بیان کاربردهای کلید لمسی به موارد مختلفی می توان اشاره کرد. اگرچه شیوه دریافت فرامین در همه کلیدها یکسان است (صفحات لمسی) اما خروجی و عملکرد کلیدها با هم متفاوت است. بهتر است قبل از اقدام به خرید لید لمسی از تطبیق کلید با کاربری مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. همچنین به نکاتی که در باب خرید کلید لمسی بیان شده است دقت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *