نکات ریز و درشت درباره کلید هوشمند برق

کلید هوشمند برق از جمله تجهیزات مدرن مورد استفاده در صنعت ساختمان است. از این کلیدها به منظور کنترل تجهیزات روشنایی به کمک موبایل و از راه دور استفاده می شود. این کلیدها بخشی از اکوسیستم خانه هوشمند هستند. کلیدهای هوشمند انواع بسیار متنوعی دارند. از تنوع در طرح و رنگ گرفته تا تنوع در عملکرد و طراحی را می توان در این کلیدها مشاهده کرد. در این مقاله به بررسی دقیق این کلیدها خواهیم پرداخت. با من همراه باشید.

کلید هوشمند برق چیست؟

از کلید برق به منظور کنترل جریان برق استفاده می شود. قطع و وصل کردن برق توسط کلید منجر به خاموش و روشن شدن لامپ ها و سایر مصرف کننده های متصل به آن می شود. کلیدهای سنتی از یک کنتاکت ساده برای قطع و وصل جریان برق استفاده می کنند. وضعیت این کنتاکت با وارد کردن فشار مکانیکی توسط کاربر تغییر می کند. برای تغییر وضعیت این کلیدها لازم است به محل کلید مراجعه و وضعیت آن را تغییر دهید.

نمونه کلید هوشمند برق

کلید هوشمند برق اما برای تغییر وضعیت خروجی، نیازی به حضور کاربر در محل کلید ندارد. برای تغییر وضعیت این کلیدها کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به کلید مورد نظر را یکبار لمس کنید. اپلیکیشن فرمان شما را از طریق اینترنت به کلید مورد نظر می رساند و کلید فرمان شما را اجرا می کند. فرقی نمی کند کجای دنیا باشید. کافی است به اینترنت متصل شوید!

برخلاف کلیدهای سنتی، کلیدهای هوشمند از مدارات الکترونیکی تشکیل شده اند. اگرچه نوع طراحی و عملکرد کلیدها سبب تفاوت زیاد مدارات الکترونیکی آن ها می شود، اما از نظر عملکری تمام کلیدهای هوشمند یکسان هستند. در ادامه به برخی از تفاوت های انواع کلید هوشمند برق می پردازیم.

اتصال به اینترنت

از منظر اتصال به اینترنت می توان کلیدهای هوشمند را به دو گروه اصلی تقسیم کرد. گروه اول که سابقه بیشتری دارند (قدیمی تر هستند) به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت وصل می شوند. اما نسل جدید کلیدهای هوشمند مستقیما به اینترنت متصل می شوند. این کلیدها از تکنولوژی وای فای برای اتصال به اینترنت بهره می برند.

روش های اتصال به اینترنت

کلید هوشمند برق برای اتصال به دستگاه کنترل مرکزی از روش های مختلفی می تواند استفاده کند. روش و زبان ارتباطی تجهیزات مختلف در شبکه هوشمند را پروتکل می نامند. برخی از پروتکل ها ارتباط تجهیزات را بر بستر سیم های رابط برقرار می کنند و گروه دیگری از پروتکل ها از تکنولوژی های ارتباط بی سیم استفاده می کنند. در این سیستم ها کلیدها به کمک سیم یا ارتباط بی سیم به دستگاه کنترل مرکزی متصل می شوند و دستگاه کنترل مرکزی با سیم یا بی سیم به اینترنت متصل می شود.

کنترل روشنایی یا سناریو؟

کلید هوشمند برق می تواند دو عملکرد متفاوت داشته باشد. اغلب کلیدهای هوشمند به منظور کنترل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها با تعداد پل های متنوع عرضه می شوند. هر یک از پل ها قادر است یک یا چند لامپ را روشن و خاموش کند.

گروه دیگری از کلیدهای هوشمند به عنوان کلید سناریو مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهای سناریو عملکرد گسترده تری نسبت به کلیدهای کنترل روشنایی دارند. هر بار لمس یک کلید سناریو می تواند چندین کار مختلف را در خانه به انجام برساند. منظور از سناریوها در خانه هوشمند، مجموعه کارهای برنامه ریزی شده ای است که به صورت همزمان اجرا می شوند. به عنوان مثال سناریوی خروج از منزل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خاموش کردن همه لامپ ها
  • خاموش کردن سیستم سرمایش/گرمایش
  • خاموش کردن تلویزیون و سیستم صوتی
  • فعال کردن سیستم امنیتی
  • باز شدن پرده ها
  • و …

با اجرای سناریو همه این کارها به صورت همزمان انجام می شوند. فعال کردن سناریو می تواند از طریق اپلیکیشن یا از طریق کلید هوشمند برق سناریو انجام شود. لازم به ذکر است این کلیدها در برخی از انواع سیستم هوشمند مشاهده می شوند که از آن جمله می توان به سیستم های هوشمند مبتنی بر پروتکل KNX اشاره کرد.

کنترل محلی

علاوه بر دسترسی از راه دور به کمک اینترنت، کلیدهای هوشمند را به روش کنترل محلی نیز می توان کنترل کرد. کنترل محلی در کلیدهای هوشمند به روش های متفاوتی انجام می شود. برخی از کلیدهای هوشمند به صورت مکانیکی کنترل می شوند. اما گروه دیگری از آن ها از صفحات لمسی بهره می برند. با مراجعه به فروشگاه گجت سرا می توانید انواع مختلفی از کلید لمسی هوشمند را مشاهده و خرید کنید.

جنس رویه کلید هوشمند برق

آخرین آیتمی که در این مقاله به آن می پردازیم، جنس رویه کلیدهای هوشمند است. نوع روش کنترل محلی کلیدها در انتخاب جنس رویه تاثیرگذار است. از جمله مواد رایج مورد استفاده برای رویه کلید هوشمند می توان به پلاستیک، شیشه، پلکسی و فلز اشاره کرد. تعداد محدودی از تولیدکنندگان از جمله خانه هوشمند گلدور نیز اقدام به تولید کلید هوشمند برق با رویه چوب طبیعی نموده اند.

جمع بندی

کلیدهای هوشمند که به منظور کنترل تجهیزات روشنایی از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند. این کلیدها را می توان براساس موارد مختلفی دسته بندی کرد. تفاوت های این کلیدها اغلب در ظاهر و پروتکل ارتباطی آن هاست. عملکرد همه کلیدهای هوشمند یکسان است. هنگام خرید کلید هوشمند نکاتی وجود دارد که عدم توجه به آن ها می تواند در آینده شما را دچار مشکل کند. در مقاله “راهنمای جامع خرید خانه هوشمند” به این نکات اشاره شده است.

اگر هنوز سوالی درباره کلید هوشمند برق دارید در بخش کامنت ها بپرسید. ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *