روش های بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند

با گسترش استفاده از محصولات خانه هوشمند وای فای، بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند به نیاز یک ضرورت تبدیل شده است. با وجود سهولت استفاده از تجهیزات هوشمند بی سیم با کارایی بالا، کاهش پهنای باند کارایی آن ها را به حداقل خواهد رساند. این مساله یکی از چالش های اصلی خانه هوشمند مدرن است.

در یک خانه هوشمند هر دستگاه متصل به اینترنت بخشی از پهنای باند شبکه را مصرف می کند. به همین دلیل لازم است برای هر دستگاه جدید، پهنای باند جداگانه ای در نظر گرفته شود. در صورتی که تعداد گجت های هوشمند متصل به شبکه زیاد باشد، به دلیل کاهش پهنای باند اختصاص داده شده به هر دستگاه، عملکرد همه آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. برای حل این مساله راه های مختلفی وجود دارد.

به عنوان مثال می توانید پهنای باند سرویس خود را بیشتر کنید. با این کار هزینه اینترنت شما بیشتر می شود.  اما راهکارهای دیگری نیز برای بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند وجود دارند که بدون پرداخت هزینه این مساله را حل خواهند کرد. با ما همراه باشید …

بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید پهنای باند Wi-Fi  را بررسی کنید. اولین کاری که می توانید انجام دهید، کنترل آنتن دستگاه های متصل به شبکه است. در صورتی که خطوط نشانگر آنتن پر باشند، قدرت سیگنال قابل قبول است. برای بررسی دقیق تر می توان از روش زیر استفاده کرد.

برای بررسی دقیق تر قدرت سیگنالWi-Fi  می توانید از اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید. این نرم افزازهای کاربردی انواع مختلفی دارند و قدرت سیگنال وای فای در خانه هوشمند را با دسی بل بر میلی وات (dbm) اندازه گیری می کنند. این بررسی اولین گام برای بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند است.

در اینجا به نکته مهمی باید اشاره کنم، اندازه گیری dBm به صورت منفی نمایش داده می شود. مقیاس این پارامتر از 30- تا 90- است. عدد 30- نشان دهنده اتصال کامل است. در مقابل عدد 90- یعنی سرویس آنقدر ضعیف است که احتمالاً نمی توان به شبکه متصل شد.

پس از انجام این بررسی ممکن است متوجه فاصله زیاد برخی از گجت ها با مودم شوید. در این صورت با جابجایی مودم یا گجت می توانید این مساله را تا حدودی حل کنید.

بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند با استفاده از تجهیزات سیمی

 استفاده از ابزارک های هوشمند سیمی

اگرچهWiFi  یک فناوری شگفت انگیز است که سیم کشی های اضافه و پر هزینه را در خانه های هوشمند کاهش می دهد، اما هنوز هم نقاط ضعفی دارد که به صورت کامل برطرف نشده اند. به عنوان مثال زمانی که تمام اتصالات شبکه هوشمند با مودم بی سیم انجام شود، مقداری از پهنای باند موثر شبکه از دست خواهد رفت.

نتایج تحقیقات نشان می دهد استفاده از روتر WiFi پهنای باند موثر شبکه خانگی را تا 30 درصد کاهش می دهد. برای حل این مشکل و بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند می توان تعدادی از گجت های پر مصرف را از شبکه بی سیم خارج کرده و از طریق سیم کشی به شبکه اینترنت خانگی متصل کرد.

به عنوان مثال دوربین های مدار بسته wifi یکی از پرمصرف ترین تجهیزات موجود در شبکه هستند که پهنای باند زیادی را مصرف می کنند. در زمان ضبط تصاویر و پخش فیلم های ذخیره شده مصرف آن ها به حداکثر خواهد رسید. به منظور استفاده بهینه از پهنای باند وای فای دوربین های امنیتی را از نوع سیمی انتخاب کنید.

جا به جایی  مودم

یکی از ساده ترین روش های بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند تغییر مکان مودم است. موقعیت مودم تأثیر زیادی بر قدرت سیگنال وای فای در نقاط مختلف خانه دارد و عملکرد دستگاه های هوشمند را تحت تاثیر قرار می دهد.

امواج وای فای در حقیقت سیگنال های رادیویی هستند که ممکن است به دلیل تداخل با سیگنال های دیگر تضعیف شوند. این سیگنال ها در مسافت های طولانی تخریب شده و با عبور از اجسام و دیوارها بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

به همین دلیل امواج دریافتی ابزارک های هوشمندی که با مودم فاصله زیادی دارند، شدیدا تحت تأثیر دیوار ها، سایر امواج بی سیم و یا موانع فلزی موجود در محیط قرار می گیرند. برای حل این مشکل، مودم بی سیم را در مرکزی ترین نقطه خانه قرار دهید.

این کار کمک می کند تا فاصله ارسال سیگنال به ابزارک ها کاهش یافته و سیگنال های قوی تری دریافت شوند.

اگر جابجایی مودم دشوار است و یا اینکه در صورت جابجایی باز هم فاصله ها زیاد است، می توانید از یک تقویت کننده امواج WiFi استفاده کنید. تقویت کننده دستگاهی است سیگنال را دریافت کرده و پس از تقویت آن را تکرار می کند. با این روش برد وای فای افزایش می یابد. استفاده از یک تقویت کننده مناسب می تواند بر بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند اثرگذار باشد.

به روز رسانی مودم

به روزرسانی مودم نیز یکی از راه های بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند است. گاهی اوقات با بروزرسانی firmware (نرم افزار رابط مودم) می توانید سیگنال های با کیفیت تری را دریافت کنید. گاهی اوقات نیز لازم است مودم به صورت کلی تعویض و با نمونه های جدید جایگزین شود.

نقش مودم در بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند

این احتمال وجود دارد که مودم های قدیمی عامل اصلی مشکلات به وجود آمده در زمینه پهنای باند باشند. بنابراین با تعویض آن ها می توان ارتباط مطمئن تری را برای ماژول های خانه هوشمند تامین کرد.

استفاده از مودم های جدید با استانداردهای روز، پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. اگرچه ارتقای مودم یک راه حل نسبتا قطعی برای حل مشکل پهنای باند است، با این حال بهتر است قبل از خرید روتر جدید اقدامات رایگانی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به کار گرفته شوند.

کلام آخر

خانه های هوشمند در کنار کارایی بالا، آسایش و رفاه را برای ما به همراه می آورد. همچنین انتخاب و نصب تجهیزات مناسب، موجب صرفه جویی در هزینه های کاربر خواهد شد. زمانی که سیگنال Wi-Fi در خانه هوشمند ضعیف می شود، عملکرد تجهیزات با چالش مواجه خواهد شد.

هرچه تعداد گجت های اضافه شده به خانه هوشمند بیشتر باشد، این چالش بزرگتر خواهد شد. به منظور بهینه سازی وای فای در خانه هوشمند، قبل از اقدام به خرید ابزارک های جدید، ظرفیت و قدرت شبکه اینترنت خانگی خود را ارزیابی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *