آشنایی با تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

در این مقاله قصد بررسی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را داریم. تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند تنوع زیادی دارند. جهت آشنایی با این تجهیزات، ابتدا باید به درکی از مفهوم هوشمندسازی برسیم. خانه هوشمند چیست؟ منظور از خانه هوشمند ساختمانی است که به سیستم های هوشمند مجهز شده است. به کمک سیستم هوشمند کاربر قادر خواهد بود تجهیزات الکتریکی را  از طریق اپلیکیشن کنترل کند.

نمونه تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان یکی از راه های ارتقا کیفیت زندگی است که علاوه بر افزایش سطح رفاه، صرفه جویی در زمان و انرژی را به همراه دارد. این اهداف با بهره مندی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به دست می آید. برخلاف سیستم های سنتی که تنها یک خط انتقال قدرت (برق شهر) دارند، سیستم های هوشمند یک خط انتقال داده نیز دارند. حضور این خط ارتباطی به منظور تبادل داده بین تجهیزات مختلف با یکدیگر و با کاربر ضروری است.

ارتباط بین تجهیزات با کاربر بر بستر اینترنت و به کمک اپلیکیشن موبایل انجام می شود. ارتباط بین تجهیزات با یکدیگر به روش های مختلفی انجام می شود. براساس نوع بستر ارتباطی می توان تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را در دو گروه کلی دسته بندی کرد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان بی سیم

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان بی سیم برای ساختمان هایی که از قبل ساخته شده اند و یا در حال بازسازی هستند گزینه مطلوب تری هستند. عدم نیاز به سیم کشی جهت برقراری ارتباط تجهیزات در کاهش هزینه های پروژه نیز موثر است. اگرچه نهایتا نیاز کاربر و هزینه تجهیزات نیز بر انتخاب نوع ارتباط اثر گذار هستند. تجهیزات بی سیم خود به دو گروه مستقل و تحت شبکه تقسیم می شوند.

  • تجهیزات بی سیم مستقل:

این تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند و از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند قابل کنترل هستند. ارتباط این تجهیزات با اینترنت بر بستر WIFI و از طریق مودم برقرار می شود. مهمترین تجهیزات هوشمند بیسیم مستقل (standalone) شامل کلید لمسی هوشمند وای فای و رله هوشمند وای فای هستند. علاوه بر این تجهیزات دیگری نیز می توان به این لیست اضافه کرد.

  •    تجهیزات بی سیم تحت شبکه:

این گروه از تجهیزات برای اتصال به شبکه و کنترل توسط کاربر به دستگاه مرکزی خانه هوشمند متصل می شوند. تولید کنندگان مختلف این دستگاه را با نام های متفاوتی از جمله هاب، کنترلر مرکزی، گیت وِی و … معرفی می کنند. در این سیستم ها دستگاه مرکزی از یک سو با اینترنت و از سوی دیگر با سایر تجهیزات خانه هوشمند در ارتباط است. این ارتباط ممکن است به کمک امواج رادیویی RF، تکنولوژی بلوتوث یا WIFI برقرار شود. همه این تکنولوژی ها از نوع بیسیم هستند.

تجهیزات هوشمندسازی با سیم

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان سیمی عموما به یک دستگاه مرکزی جهت اتصال به اینترنت نیاز دارند. در این سیستم ارتباط تجهیزات با دستگاه مرکزی به صورت سیمی انجام می شود. ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت نیز می تواند به صورت سیمی یا بی سیم برقرار شود. برای برقراری ارتباط بین نودهای مختلف شبکه از پروتکل های ارتباطی متفاوتی استفاده میشود. از جمله مهمترین پروتکل های ارتباطی سیمی می توان به  KNX، Mod-bus و S-bus اشاره کرد.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از نظر عملکرد و کارایی

تجهیزات هوشمند سازی را می توان از نظر عملکرد و کاربرد در سه لایه دسته بندی کرد. اگرچه ممکن است براساس نظر کارشناسان مختلف تعداد لایه ها و تجهیزات موجود در هر یک تغییر کند. لایه های مختلف شبکه خانه هوشمند عبارتند از لایه عملگرها، لایه رابط یا واسط و لایه کنترلی. در ادامه به تشریح لایه های مختلف می پردازیم.

  • لایه اول: عملگرها

این لایه شامل تجهیزات هوشمندسازی ساختمان است که با لوازم الکتریکی در ارتباط هستند.  تجهیزات این لایه عموما شامل کلید های لمسی هوشمند، رله و سایر عملگر های هوشمند است. وظیفه این لایه دریافت دستورات کنترلی از کاربر و اعمال تغییرات مورد نظر بر وضعیت تجهیزات است. دستورات کنترلی ممکن است مستیقما توسط کاربر یا از طریق لایه واسط به این تجهیزات برسد.

  •  لایه دوم: لایه واسط

وظیفه این لایه برقراری ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان (عملگرها) با لایه کنترلی است. چنانچه تجهیزات مورد استفاده به صورت مستقل به اینترنت متصل شوند، لایه دوم حذف می شود. در غیر اینصورت انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان جهت کنترل باید به دستگاه مرکزی متصل شوند. این ارتباط ممکن است به صورت بی سیم یا با سیم باشد. فارغ از نوع ارتباط این بخش از خانه هوشمند شامل مودم و دستگاه کنترل مرکزی است.

  • لایه سوم: کنترل همه چیز در دستان شماست!!!

این لایه وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات و کاربر را بر عهده دارد. این ارتباط می تواند به روش های مختلفی برقرار شود. ارتباط اینترنتی، ارتباط پیامکی و ارتباط WIFi از این نوعند. تجهیزات خانه هوشمند که در این لایه قرار می گیرند عبارتند از: اپلیکیشن خانه هوشمند و همچنین تاچ پنل ها. به منظور کنترل یکجا و یکپارچه تجهیزات از تاچ پنل استفاده می شود.

عملکرد تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

مهمترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را براساس عملکرد می توان در سه گروه کلی قرار داد:

  • دستگاه کنترل مرکزی
  • کلید های لمسی هوشمند
  • رله های هوشمند

دستگاه کنترل مرکزی

این دستگاه وظیفه برقراری ارتباط تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با اینترنت را بر عهده دارد. به علاوه این دستگاه می تواند امکان پایش مصرف انرژی، کنترل مصرف انرژی و … را نیز انجام دهد. تولیدکنندگان مختلف دستگاه هایی با امکانات متفاوت به بازار عرضه می کنند. از آن جمله می توان به قابلیت ارتباط پیامکی و امکان اتصال به سنسورهای مختلف اشاره کرد.

کلید لمسی هوشمند

کلید لمسی هوشمند به منظور کنترل تجهیزات روشنایی به صورت هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. کنترل این کلیدها به صورت محلی، با استفاده از اپلیکیشن و تاچ پنل نیز امکان پذیر است. کلید لمسی هوشمند در انواع 1پل، 2پل، 3پل و 4پل تولید و به بازار عرضه شده اند. همچنین بعضی از شرکت های تولید کننده از جمله خانه هوشمند گلدور، کلیدهای لمسی 5، 6، 8 و 10 پل نیز ارائه می دهند.

رله هوشمند کوچک و همه کاره

رله هوشمند از جمله پرکاربردترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان است. در سیستم خانه هوشمند برای کنترل وسایل برقی با استفاده از تلفن همراه از رله هوشمند استفاده می شود. به عنوان مثال شما با استفاده از رله هوشمند می توانید کنترل پریزها، شیرهای برقی، پرده برقی، وسایل سرمایش و گرمایش و حتی تجهیزات روشنایی را به دست بگیرید. اغلب لوازم برقی مورد استفاده در خانه را می توان با استفاده از رله هوشمند به تلفن هوشمند متصل کرد و آنها را کنترل کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، عملکرد آن ها و همچنین پروتکل های ارتباطی آن ها پرداخته شد. اگرچه هریک از موارد یاد شده به تنهایی تشریح بیشتری را می طلبند. در این مقاله قصد ارائه اطلاعات به صورت مختصر و کلی داشتیم. در مقالات آینده هریک از موارد را به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *