لوازم هوشمند سازی ساختمان، یک نمای کلی

یکی از سوالاتی که همیشه در حوزه خانه هوشمند مطرح می شود، مربوط به لوازم هوشمند سازی ساختمان مورد نیاز است. به دلیل تنوع مدل ها و تجهیزات موجود در بازار آشنایی با این مقوله ما را به سمت انتخاب درست پیش می برد.

انتخاب درست تجربه کاربری ما را بهبود می بخشد و سبب آسایش بیشتر ما می شود. علاوه بر این سبب صرفه جویی در وقت و هزینه ما خواهد شد. در این مقاله در نظر داریم ضمن معرفی لوازم هوشمند سازی ساختمان، نکات مهمی را که هنگام خرید بادی به آن توجه کنید بیان کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از هوشمند سازی ساختمان چیست؟ 

این تکنولوژی به شما امکان می دهد کنترل برخی لوازم الکتریکی مانند لامپ ها و … را به کمک موبایل انجام دهید. از سوی دیگر قابلیت تعریف سناریوها مختلف را برای کاربر فراهم می کند. در یک خانه هوشمند امکانات مختلفی قابل ارائه هستند. نوع لوازم هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده تعیین کننده امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند است. از جمله امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند تردد و درب های ورودی
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • سیستم های آبیاری هوشمند
  • فراخوانی آسانسور
  • و …

لوازم هوشمند سازی ساختمان

البته ممکن است همه شرکت های هوشمند سازی ساختمان قادر به ارائه تمام امکانات یاد شده نباشند. علاوه بر این ممکن است شرکت های مختلف از لوازم هوشمند سازی ساختمان متفاوتی برای ارائه این خدمات استفاده کنند. در ادامه به  معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان می پردازیم.

لوازم هوشمند سازی ساختمان برای کنترل روشنایی

کنترل روشنایی از جمله مهمترین بخش های یک خانه هوشمند است. با توجه به اهمیت روشنایی در زندگی امروز، کنترل روشنایی بخش جدا نشدنی همه پروژه هاست. برای کنترل روشنایی در خانه هوشمند از تجهیزات متفاوتی استفاده می شود.

برخی از شرکت های تولید کننده از کلید لمسی هوشمند برای این منظور استفاده می کنند. گروه دیگری از شرکت ها رله های هوشمند را برای این کار در نظر می گیرند. هر یک از این گزینه ها قابلیت های متفاوتی دارند.

کلید لمسی هوشمند علاوه بر کنترل از طریق اپلیکیشن، امکان کنترل به صورت محلی را نیز فراهم می کند. این کلیدها ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک آیتم دکوراتیو شناخته می شوند. در مقابل رله های هوشمند داخل تابلو برق نصب می شوند.

استفاده از این رله ها برای مصرف کننده هایی که توان بالایی دارند مناسب تر است. چرا که رله های هوشمند جریان قابل تحمل بالاتری دارند.

کنترل هوشمند لوازم برقی

برخی از لوازم برقی را می توان به کمک رله هوشمند کنترل کرد. این رله ها با قطع و وصل کردن جریان برق تجهیزات الکتریکی را خاموش و روشن می کنند. ذکر این نکته ضروری است که همه لوازم برقی این دسترسی را به کاربر نمی دهند.

به عنوان مثال تلویزیون با وصل برق روشن نمی شود و صرفا باید از طریق کنترل آن را روشن کنید. این محدودیت در مورد لباسشویی و … نیز وجود دارد.

رله هوشمند از جمله پرکاربردترین لوازم هوشمند سازی ساختمان است که تقریبا همه چیز را می توان به کمک آن کنترل کرد. فراخوانی آسانسور، کنترل شیرهای برقی، کنترل پرده و کرکره برقی و … همه به کمک رله هوشمند انجام می شود.

تجربه یک دمای مطلوب

تجربه یک دمای مطلوب در خانه برای همه ما دلچسب است. در یک خانه هوشمند این قابلیت به کمک ترموستات هوشمند ارائه می شود. البته برخی دیگر از شرکت ها لوازم هوشمند سازی ساختمان دیگری را برای این منظور مورد استفاده قرار می دهند.

به عنوان مثال سنسور هوشمند به منظور ثبت دما مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر رله هوشمند به منظور خاموش و روشن کردن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

به کمک این تجهیزات علاوه بر کنترل دما به کمک موبایل قادر خواهید بود سناریوهای دمایی مختلفی را تعریف کنید. این یکی از مزایای هوشمند سازی ساختمان است که سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

کدام لوازم هوشمند سازی ساختمان را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب تجهیزات هوشمند سازی ساختمان رعایت برخی نکات ضروری است. نکته اولی که در انتخاب لوازم هوشمند سازی ساختمان باید به آن توجه کنید عملکرد و کارایی هر یک از تجهیزات است.

در ابتدای همین مقاله به بررسی عملکرد و کارایی هر یک از تجهیزات هوشمندسازی پرداختیم. برخی نکات نیز در مورد همه تجهیزات باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات پس از فروش مناسب
  • پشتوانه داشتن و امکان توسعه در آینده
  • استاندارد بودن و قابلیت اطمینان
  • تطابق زیرساخت های سیم کشی با نیازهای سیستم
  • پروتکل ارتباطی تجهیزات مورد استفاده

پروتکل ارتباطی از این جهت حائز اهمیت است که شما می توانید تجهیزات با پروتکل یکسان را همزمان مورد استفاده قرار دهید. به بیان ساده منظور از پروتکل زبان ارتباطی تجهیزات است. لوازم هوشمند سازی ساختمان با پروتکل یکسان زبان همدیگر را می فهمند. از اینرو می توان به صورت همزمان از آن ها استفاده کرد.

اگر هنوز سوال یا ابهامی برای شما یاقی مانده است با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *