محصولات خانه هوشمند، قابلیت ها و محدودیت ها

اگر قصد هوشمند سازی ساختمان داشته باشید، لازم است ابتدا محصولات خانه هوشمند مورد نیاز خود را خریداری کنید. تنوع بسیار زیاد محصولات موجود در بازار باعث سردرگمی خریداران می شود. تعداد زیادی محصول در بازار موجود است که همه آن ها ادعای کیفیت بالا می کنند. علاوه بر چالش کیفیت، خدمات پس از فروش، اپلیکیشن خانه هوشمند مورد استفاده و … نیز موارد بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه قرار دهید.

در این مقاله هدف من ارائه راهکار برای انتخاب درست نیست. این موارد را قبلا در راهنمای جامع خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان تشریح کرده ام. می توانید از طریق منوی سایت بخش راهنمای خرید این مقاله جامع را بخوانید. در این مقاله قصد من بررسی قابلیت ها و محدودیت های محصولات خانه هوشمند است. آگاهی از این اطلاعات سبب می شود دید بهتری نسبت به این فناوری داشته باشید. با من همراه شوید …

محصولات خانه هوشمند

تجهیزات مختلفی در خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. اما همه این محصولات هوشمند نیستند. به عنوان مثال ممکن است شما شیر اصلی گاز و آب را به سیستم هوشمند متصل کنید. این کار به کمک یک شیر برقی و یک رله هوشمند انجام می شود. در این ترکیب تنها رله مورد استفاده هوشمند است و شیر برقی یک وسیله برقی ساده است. مثال های زیادی از این دست می توان بیان کرد. موتور پرده برقی، قفل برقی و … .

محصولات خانه هوشمند

محصولات خانه هوشمند یک ویژگی اساسی دارند که آن ها را به یک ابزارک هوشمند تبدیل می کند. آن ها قادرند به اینترنت متصل شوند و از طریق اپلیکیشن قابل دسترسی هستند. زمانی که شما شیر اصلی آب را باز و بسته می کنید در واقع در حال فرمان دادن به رله هستید. باز و بسته شدن رله سبب تغییر وضعیت شیر برقی و در نتیجه قطع و وصل آب می شود. محصولات خانه هوشمند را می توان به چند گروه کلی تقسیم کرد. این تقسیم بندی براساس عملکرد یا کارایی می تواند صورت بگیرد. در ادامه به معرفی مهمترین محصولات خانه هوشمند می پردازم.

رله هوشمند

این ابزارک ها را می توان به عنوان پرکاربردترین ابزارک خانه هوشمند معرفی کرد. رله ها کاربردهای بسیار گسترده ای دارند. تقریبا همه امکانات خانه هوشمند را می توان به کمک رله هوشمند ارائه داد. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • پرده برقی هوشمند
  • فراخوانی آسانسور
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • و …

رله های هوشمند انواع مختلفی دارند. این محصولات خانه هوشمند را براساس تعداد کانال خروجی شان دسته بندی می کنند. رله ها در انواع یک کانال، 2 کانال، 4 کانال، 6 کانال و … عرضه می شوند. اگرچه ممکن است یک تولید کننده همه انواع آن را عرضه نکند، اما رله ها با تعداد کانال های بسیار متنوع در بازار موجود هستند. علاوه بر این برخی از تولید کنندگان امکانات دیگری نیز به رله ها اضافه می کنند. امکاناتی مانند دیمر، سیستم صوتی و … .

مینی رله هوشمند

رله ای هوشمند از نظر ابعاد به دو نوع مینی و تابلویی تقسیم می شوند. مینی رله ها ابعاد کوچکی دارند و غالبا در پشت کلید و پریزهای سنتی قابل نصب هستند. این رله ها در انداع یک یا دو کانال عرضه می شوند. کاربرد اصلی این رله ها اتصال پریزها و کلیدهای روشنایی به سیستم هوشمند است. علاوه بر این در مکان هایی که تنها به یک یا دو کانال هوشمند نیاز داریم نیز می توان از این تجهیزات بهره برد. مانند کنترل شیربرقی، کنترل هوشمند درب پارکینگ، فراخوانی آسانسور و … .

این رله ها ابعاد کوچکی دارند و برای مکان هایی که فضا کم است مناسب هستند. اصلی ترین محدودیت رله های هوشمند، حداکثر جریان قابل تحمل آن هاست. مینی رله های هوشمند ابعاد کوچکی دارند. این محدودیت سبب محدودیت ابعاد رله های مورد استفاده در آن ها و در نتیجه کاهش جریان قابل تحمل آن ها می شود. معمولا رله های یک کانال جریان بیشتری نسبت به انواع دو کانال تحمل می کنند. اگر قصد استفاده از این محصولات خانه هوشمند را دارید، دقت کنید جریان مصرف کننده ای که به آن متصل می کنید، از حداکثر جریان رله کمتر باشد.

رله هوشمند تابلویی

این محصولات خانه هوشمند را می توانید با جریان های مختلفی تهیه کنید. رله های 10 آمپر، 16 آمپر و حتی 30 آمپر تابلویی در بازار موجود است. اگرچه ممکن است همه برندها این تنوع محصول را نداشته باشند. این رله ها محدودیت جریان ندارند و متناسب با نوع مصرف کننده می توان از انواع قوی تر آن استفاده کرد. چالش اصلی این محصولات خانه هوشمند نصب آن ها در داخل تابلو برق است. این موضوع سبب تغییر زیرساخت سیم کشی ساختمان می شود. قبل از اقدام به خرید رله هوشمند تابلویی، از امکان تغییر زیرساخت سیم کشی اطمینان حاصل کنید.

کلید لمسی هوشمند

کلیدها نیز از جمله محصولات خانه هوشمند پرکاربرد هستند. از این تجهیزات برای کنترل سیستم های روشنایی استفاده می شود. کلیدهای هوشمند را براساس تعداد خروجی شان نام گذاری می کنند. این ابزارک ها در انواع یک پل تا 4 پل به بازار عرضه می شوند. برخی از تولید کنندگان کلیدهایی با تعداد پل بیشتر نیز تولید می کنند. به عنوان مثال خانه هوشمند گلدور کلید لمسی هوشمند 6 پل و 8 پل را نیز به بازار عرضه کرده است.

هنگام خرید این محصولات خانه هوشمند نیز نکات مهمی را باید مورد توجه قرار دهید. از آن جمله می توان به جنس رویه کلید، قوطی کلید مناسب جهت نصب و حداکثر جریان قابل تجمل هر پل کلید اشاره کرد. همه نکاتی که باید در مورد خرید کلید لمسی بدانید را در یک راهنمای جامع گردآوری کرده ایم. از طریق منوی سایت بخش راهنمای خرید می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

سنسورهای هوشمند

سنسورها تجهیزاتی هستند که صرفا به منظور جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. اطلاعات گردآوری شده توسط سنسورها به سرور و یا دستگاه کنترل کننده مرکزی ارسال می شوند. سپس براساس اطلاعات دریافت شده تصمیمات مقتضی اتخاذ و برای عملگرها (رله هوشمند و کلید لمسی هوشمند) ارسال می شوند. محصولات خانه هوشمند در حوزه سنسورها نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند. سنسورهای دما، رطوبت، گاز و دود از جمله پرکاربردترین سنورهای مورد استفاده در خانه هوشمند هستند.

سنسورهای هوشمند شیائومی

سنسورها از جمله محصولات خانه هوشمند اثر گذار بر مدیریت مصرف انرژی و امنیت هستند. دقت اندازه گیری این تجهیزات سبب تصمیم گیری بهتر سیستم های کنترلی می شود. اعلام به موقع هشدارهای امنیتی خیال شما را از امنیت ساختمان راحت می کند. از سوی دیگر روشن و خاموش کردن به موقع تجهیزات سرمایش و گرمایش نقش بسیار تعیین کننده ای در مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.

اپلیکیشن خانه هوشمند

اپلیکیشن در واقع رابط شما با محصولات خانه هوشمند است. رابط کاربری مناسب اپلیکیشن خانه هوشمند نقش کلیدی در رضایت شما از محصولات مورد استفاده دارد. در بررسی اپلیکیشن می توان به نکات مختلفی از جمله زبان نمایش داده شده، رنگ های مورد استفاده، راحتی و سرعت عملکرد اشاره کرد. نکته مهم دیگر اینکه برخی از محصولات خانه هوشمند را می توانید با یک نرم افزار واحد کنترل کنید. این موضوع بیشتر در مورد محصولات برندهای خارجی صادق است.

لازمه کنترل از طریق یک اپلیکیشن، یکسان بودن پروتکل ارتباطی آن هاست. عموما محصولات تولیدی یک برند را می توان با یک اپلیکیشن کنترل کرد. یکی از نکات کلیدی دیگر امکاناتی است که اپلیکیشن در اختیار شما می گذارد. امکان زمانبندی، تعریف سناریو و … از جمله امکانات جذاب این اپلیکیشن ها هستند. تعریف سناریو برای برخی از محصولات خانه هوشمند نیاز به دانش تخصصی و برنامه نویسی دارد. در صورتی که برخی از تجهیزات به راحتی قابل برنامه ریزی هستند.

جمع بندی

محصولات خانه هوشمند طیف گسترده و متنوعی دارند. این موضوع انتخاب درست از بین گزینه های موجود را سخت می کند. آشنایی با قابلیت ها و محدودیت های این محصولات به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. در این مقاله به معرفی مهمترین محصولات خانه هوشمند، قابلیت ها و چالش های آن ها پرداختیم. همین الان می توانید با ورود به فروشگاه گجت سرا تجهیزات مورد نیاز خود را سفارش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *