5 قانون مهم در انتخاب کلید لمسی مناسب

انتخاب یک گزینه از بین گزینه های موجود کاری است که اغلب هنگام خرید انجام می دهیم. همیشه تلاش می کنیم با بررسی دقیق بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم. اگر قصد انتخاب محصولی جدید به ویژه در حوزه تکنولوژی داشته باشیم، کار ما دشوارتر می شود. از این جمله می توان به انتخاب کلید لمسی مناسب اشاره کرد.

تنوع محصولات موجود در بازار اطلاعاتی کمی که توسط فروشندگان و البته تولید کنندگان به خریدار منتقل می شود، این انتخاب را سخت می کند. برای داشتن یک انتخاب مناسب عموما گزینه ها را با معیارها یا قوانینی که از قبل کشف کرده ایم می سنجیم. مثلا برای خرید هندوانه چه قوانینی را رعایت می کنید؟ پوست شفاف داشته باشد، وقتی با دست به آن می کوبید چه صدایی بدهد و … . این قوانین به صورت نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده تا به ما رسیده استJ

در این مقاله به 5 قانون مهم که در انتخاب کلید لمسی باید به آن توجه کنید اشاره می کنم. با من همراه باشید .

انتخاب کلید لمسی

کلید لمسی، نوعی کلید است که با لمس کردن آن جریان قطع یا وصل می‌شود. در محل لمس اسن کلیدها از سه تکنولوژی متفاوت شامل خازنی ، مقاومتی و پیزوالکتریک استفاده می شود. رویه این کلیدها از مواد مختلفی از جمله شیشه، چوب و … ساخته می شود. این کلیدها در ساختار داخلی خود دارای دو بخش مدار فرمان و مدار قدرت هستند. از نظر نوع عملکرد نیز به دو گروه کلید لمسی ساده و کلید لمسی هوشمند تقسیم کی شوند.

اکنون که به صورت کلی با کلید لمسی آشنا شدید آماده هستیم تا قوانین انتخاب کلید لمسی را با هم مرور کنیم. اگر قصد خرید کلید لمسی دارید لطفا در انتخاب خود به اعتبار برند اکتفا نکنید. عدم توجه به این نکات تجربه ناخوشایندی را برای شما به همراه خواهد داشت.

قانون اول: خدمات پس از فروش

تجهیزات الکترونیکی در معرض آسیب های مختلفی هستند. به ویژه تجهیزاتی که به صورت دائم مورد استفاده قرار می گیرند. کلید لمسی یک ابزارک الکترونیکی است که به صورت دائم در حال کار است. این مساله احتمال بروز مشکل برای کلید را افزایش می دهد. از طرف دیگر رویه شیشه ای کلید شکننده است و ممکن است دچار آسیب شود. حتی قطعات الکترونیکی مورد استفاده در کلید نیز ممکن است در اثر نوسانات برق و … دچار آسیب شوند.

اهمیت گارانتی در انتخاب کلید لمسی

این نکات اهمیت خدمات پس از فروش در انتخاب کلید لمسی را بیش از پیش نمایان می کند. حتی هنگام خرید بهترین برندهای تجهیزات الکترونیکی (مانند موبایل) نیز به گارانتی آن ها دقت می کنید. پس لطفا در خرید کلید لمسی به خدمات پس از فروش دقت کنید.

قانون دوم: زیرساخت مورد نیاز برای استفاده

نصب برخی از انواع کلید لمسی در پروژه نیازمند زیرساخت ویژه ای است. برخی از کلیدهای لمسی در نوع خاصی از قوطی کلید نصب می شوند. در انتخاب کلید لمسی به استاندارد قوطی کلید مورد نیاز برای نصب آن دقت کنید. عدم هماهنگی کلید و قوطی کلید شما را دچار مشکل خواهد کرد. این چالش برای ساختمان های در حال استفاده جدی تر است. چرا که ساختمان های در حال ساخت یا در حال بازسازی امکان تغییر و یا نصب قوطی کلید متناسب با کلید را دارند.

قانون سوم: انتخاب ما رله است!

مدار قدرت کلید لمسی را می توان با دو تکنولوژی متفاوت تولید کرد. در این بخش از مدار کلید لمسی به قطعاتی نیاز داریم که با دریافت فرمان از مدار کنترلی، خروجی را فعال کنند. ترایاک و رله قطعاتی هستند که در این بخش از مدار کلید لمسی مورد استفاده قرار می گیرند. اصلی ترین تفاوت ترایاک ورله در میزان پایداری آن هاست. خروجی ترایاک برای کنترل روشنایی در دراز مدت از پایداری لازم برخوردار نیست. از سوی دیگر نویز محیطی می تواند روی آن بسیار اثرگذار باشد.

از سوی دیگر رله ها پایداری مناسبی در خروجی دارند. همچنین نسبت به نویز حساسیت کمتری دارند. سومین قانون ما در انتخاب کلید لمسی، استفاده از رله در مدار قدرت است.

قانون چهارم: توان رله ها را جدی بگیرید

در انتخاب کلید لمسی باید به توان رله ها یا حداکثر جریان عبوری از هر کانال دقت کنید. این مساله به نوع لامپی که استفاده می کنید هم وابسته است. امروزه لامپ های ال ای دی، کم مصرف و مهتابی برای روشنایی و نورپردازی مورد استفاده قرار می گیرند. این لامپ ها از یک منبع تغذیه داخلی بهره می برند که ولتاژ 220 ولت AC  را به ولتاژ DC مورد نیاز لامپ تبدیل می کند.

عموما منبع تغذیه سوئیچینگ در لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. در لحظه اولیه شروع به کار، جریان مصرفی لامپ بیش از 5 برابر جریان مصرفی نامی لامپ است. عدم توجه به استانداردهای طراحی و استفاده از قطعات با کیفیت پایین، اختلاف جریان را بیشتر می کند.

بنابراین هنگام تعیین میزان جریان مورد نیاز، تعداد لامپ هایی که قصد دارید به صورت همزمان روشن کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چقدر جریان قابل تحمل رله ها بیشتر باشد، طول عمر رله بیشتر خواهد شد. علاوه بر این تعداد لامپ بیشتری می توانید به آن متصل کنید. این قانون در انتخاب کلید لمسی بسیار مهم است. ایراد اغلب کلیدهای لمسی مربوط به ذوب شدن رله است.

قانون پنجم انتخاب کلید لمسی : رویه را جدی بگیرید!

رویه کلید لمسی از مواد مختلفی ساخته می شود. شیشه، چوب و پلکسی رایج ترین مواد مورد استفاده در رویه کلیدها هستند. جنس رویه در انتخاب کلید لمسی از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال رویه چوب برای شهرهایی که رطوبت هوا در آن بالاست (مثل شمال و جنوب ایران) گزینه های مناسبی نیستند چون رطوبت بالای موجود در هوا رویه کلید را دفرمه می کند.

از سوی دیگر شیشه به نسبت پلکسی زیبایی بیشتری دارد اما پلکسی مقاومت بیشتری در برابر شکسته شدن دارد. با توجه به مکان پروژه، سلیقه و بودجه خود می توانید جنس رویه کلید را انتخاب کنبد.

جمع بندی

برای انتخاب کلید لمسی مناسب از بین نمونه های بسیار زیاد موجود در بازار توجه به برخی نکات ضروری است. در این مقاله به 5 قانون مهم که در انتخاب کلید لمسی باید به آن ها توجه کنید پرداختیم. با بکارگیری این نکات در انتخاب کلید لمسی، انتخاب های بهتری را تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *