آیا نصب خانه هوشمند راحت است؟

اغلب افرادی که اقدام به خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می کنند، یک سوال مهم را مطرح می کنند. آیا نصب خانه هوشمند راحت است؟ پاسخ به این سوال مستلزم دانش کافی درباره خانه هوشمند است. برای خانه هوشمند می توان یک تعریف ساده بیان کرد. خانه ای که در آن کنترل تجهیزات الکتریکی به کمک اپلیکیشن موبایل انجام می شود. اما این همه ماجرا نیست. کنترل با موبایل قابلیت اصلی خانه هوشمند است اما چگونگی فراهم شدن این امکان با توجه به نوع خانه هوشمند مورد استفاده متفاوت است. همراه من باشید با بررسی  خانه هوشمند و روش نصب ان.

نصب خانه هوشمند

نصب تجهیزات خانه هوشمند با توجه به برند تجهیزات و همچنین پروتکل ارتباطی مورد استفاده در سیستم می تواند ابعاد متفاوتی داشته باشد. نصب خانه هوشمند شامل دو مرحله نصب سخت افزاری تجهیزات و راه اندازی نرم افزار کنترلی آن ها می شود. از اینرو اغلب اصطلاح نصب و راه اندازی برای این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. پیشنیاز نصب تجهیزات خانه هوشمند، آماده بودن زیرساخت ارتباطی مورد نیاز آن هاست.

به منظور ارائه قابلیت کنترل از راه دور، تجهیزات هوشمند باید به اینترنت متصل شوند. برخی تجهیزات از جمله کلید لمسی هوشمند وای فای، به صورت مستقیم و با ارتباط بی سیم به اینترنت متصل می شوند. زیرساخت مورد نیاز برای استفاده از این تجهیزات عبارتست از حضور سیم فاز و نول در داخل قوطی کلید به منظور تامین ولتاژ تغذیه و یک مودم وای فای با اتصال اینترنت فعال. بستر مورد نیاز برای سایر تجهیزات هوشمند وای فای مشابه کلیدهای هوشمند است.

نصب خانه هوشمند

نصب خانه هوشمند مبتنی بر دستگاه کنترل مرکزی با تجهیزات وای فای متفاوت است. در این سیستم ها دستگاه کنترل مرکزی وظیفه ارتباط با اینترنت را بر عهده دارد و سایر تجهیزات به این دستگاه متصل می شوند. اتصال دستگاه مرکزی به اینترنت می تواند به صورت سیمی یا بی سیم انجام شود. از سوی دیگر برای اتصال تجهیزات هوشمند به کنترل کننده مرکزی نیز راهکارهای متفاوتی وجود دارد. نوع پروتکل ارتباطی مورد استفاده در شبکه هوشمند تعیین کننده بستر ارتباطی مورد نیاز تجهیزات است.

به عنوان مثال زیرساخت مورد نیاز برای نصب خانه هوشمند مبتنی بر KNX، یک کابل تک زوج است که با عنوان کابل KNX شناخته می شود. در صورت استفاده از پروتکل ارتباطی مدباس، زیرساخت مورد نیاز یک سیم تلفنی دو زوج یا کابل cat5 خواهد بود. مدباس یک استاندارد لایه باز است و شرکت های مختلف امکان ایجاد تغییرات بر روی آن را دارند. از اینرو نوع زیرساخت مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد.

نصب سخت افزار

اولین مرحله نصب خانه هوشمند، نصب سخت افزارها و تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند سازی است. در این مرحله کلیه تجهیزات در محل های تعیین شده نصب می شوند. در صورت سیمی بودن بستر ارتباطی تجهیزات، اتصال نودها به دستگاه مرکزی نیز در این مرحله انجام می شود. اگر از سیستم مبتنی بر دستگاه مرکزی بی سیم استفاده کنید، نیازی به نصب سخت افزار نخواهید داشت.

راه اندازی نرم افزار و کنترل از راه دور

هدف اصلی ما از نصب خانه هوشمند کنترل تجهیزات از راه دور و به کمک موبایل است. این مرحله پس از نصب سخت افزار انجام می شود. با توجه به نوع سیستم هوشمندی که استفاده می کنید، این مرحله بسیار متفاوت است. برخی از تجهیزات مانند کلید لمسی هوشمند وای فای گلدوِر به راحتی و در عرض چند دقیقه به اپلیکیشن و نهایتا به اینترنت متصل می شوند.

تجهیزاتی که از دستگاه کنترل مرکزی استفاده می کنند، سناریوی متفاوتی را جهت اتصال به اینترنت دنبال می کنند. در این سیستم ها ابتدا ارتباط نودهای عملگر با دستگاه مرکزی برقرار می شود. سپس دستگاه مرکزی به اینترنت متصل می شود. فرایند نصب خانه هوشمند در این سیستم ها زمان بیشتری می برد.

ثبت سناریوها و …

یکی از جذابیت های خانه هوشمند امکان تعریف سناریوهای کنترلی مختلف است. منظور از سناریو سلسله عملیاتی است که به صورت همزمان انجام می شوند. به عنوان مثال با اجرای سناریوی خروج از منزل، تمام لامپ ها خاموش می شوند، سیستم های تهویه مطبوع به مد کاری اقتصادی می روند و سیستم امنیتی فعال می شود. تمام این کارها تنها با یک بار لمس صفحه موبایل و فعال کردن سناریو اتفاق می افتد.

تعریف سناریوها آخرین مرحله در نصب خانه هوشمند است. براساس پروتکل ارتباطی مورد استفاده تجهیزات، فرآیند تعریف سناریو بسیار متفاوت است. در برخی از سیستم های هوشمند به ویژه محصولات وای فای، فرآیند تعریف سناریو بسیار راحت است. کاربر وارد اپلیکشن می شود، سرخط ها را در وضعیت مورد نظر خود قرار می دهد و وضعیت فعلی را به عنوان یک سناریو ذخیره می کند. به همین راحتی…

اما تعریف سناریو در همه سیستم ها به این سادگی نیست. یک فرد متخصص با کامپیوتر به سیستم وصل شده و شرایط و سناریوهای مختلف را برنامه نویسی می کند. بدیهی است ایجاد تغییر در سناریوهای این سیستم ها نیاز به حضور فرد متخصص و انجام برنامه نویسی دارد.

جمع بندی

فرآیند نصب خانه هوشمند به میزان زیادی به محصولات و تجهیزات انتخابی شما برای پروژه وابسته است. پروتکل ارتباطی تجهیزات و همچنین زیرساخت مورد نیاز برای ارتباط آن ها با یکدیگر و با اینترنت تعیین کننده میزان پیچیدگی فرآیند نصب است. برخی از سیستم ها نصب بسیار راحتی دارند و در عرض چند دقیقه می توانید آن ها را راه اندازی کنید. این در حالی است که راه اندازی گروه دیگری از تجهیزات بسیار پیچیده است و نیاز به حضور یک کارشناس فنی خبره دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *