هوشمندسازی ساختمان بیسیم

امکانات ارائه شده در سیستم های هوشمند سبب شده تا کاربران زیادی به سمت استفاده از آن ها متمایل شوند. در این بین هوشمندسازی ساختمان بیسیم به دلیل سادگی نصب و راه اندازی و قابل استفاده بودن در همه ساختمان ها از جذابیت بیشتری برخوردار است. این سیستم ها را می توانید به راحتی در همه ساختمان ها مورد استفاده قرار دهید. ساختمان در حال ساخت یا ساختمان در حال استفاده. دلیل این قابلیت عدم نیاز سیستم های بیسیم به تغییر در سیم کشی است. با من همراه باشید با بررسی جنبه های مختلف این سیستم ها.

هوشمندسازی ساختمان

قبل از معرفی هوشمندسازی ساختمان بیسیم، به بررسی تکنولوژی ساختمان هوشمند می پردازیم. مانند فیلم های علمی و تخیلی تصور کنید با یک اپلیکیشن می توانید همه دستگاه های برقی را کنترل کنید. درب خانه را باز و بسته کنید، پرده ها را جابجا کنید، لامپ ها را خاموش و روشن کنید و … . خانه هوشمند این تخیلات را به واقعیت تبدیل کرده است. تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با اتصال به اینترنت، از طریق اپلیکیشن موبایل قابل کنترل هستند. برای کنترل لوازم برقی با این سیستم کافی است تجهیزات متناسب با هر وسیله را انتخاب و به آن متصل کنید.

کنترل تجهیزات روشنایی و لوازم برقی، با یک راهکار ساده انجام می شود و آن قطع و وصل برق است. به عنوان مثال کلیدها با قطع و وصل برق لامپ ها را خاموش و روشن می کنند. سایر وسایل برقی نیز به همین روش کار می کنند. با هوشمندسازی ساختمان بیسیم  یا باسیم، قطع و وصل برق از راه دور و به کمک اپلیکیشن موبایل انجام می شود. سیستم های هوشمند یک تفاوت ساختاری با سیستم های سنتی دارند که در بخش بعدی به آن اشاره خواهم کرد.

عملکرد خانه هوشمند

در سیستم های سنتی زیرساخت سیم کشی بسیار ساده است. یک زوج سیم برق شهر را به مصرف کننده می رسانند. کلیدها یا دوشاخه ها با قطع کردن مسیر سیم فاز جریان برق را قطع می کنند. در سیستم های هوشمند اما داستان قدری متفاوت است. قابلیت اصلی سیستم های هوشمند اتصال به اینترنت و در نتیجه دسترسی از راه دور به تجهیزات است. برای این منظور تبادل اطلاعات کنترلی بین نودهای مختلف شبکه ضروری است. بستر مورد نیاز برای تبادل اطلاعات را خط انتقال دیتا می نامیم.

تفاوت هوشمندسازی ساختمان بیسیم  با سیستم های سیمی در خط انتقال دیتا است. سیستم های بیسیم روش هایی از جمله ارتباط wifi یا فرکانس رادیویی را برای تبادل داده به کار می گیرند. در سیستم های سیمی با توجه به پروتکل ارتباطی سیستم، نوع سیم های مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

تفاوت دیگری که در بین انواع سیستم های هوشمند قابل اشاره است، لایه های ارتباطی شبکه است. برخی از تجهیزات هوشمند به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. از جمله این تجهیزات می توان به کلید لمسی هوشمند وای فای اشاره کرد. گروه دیگری از محصولات جهت اتصال به اینترنت از یک دستگاه واسط استفاده می کنند. در این سیستم ها نودهای مختلف شبکه با ارتباط بی سیم یا سیمی به دستگاه مرکزی متصل می شوند. دستگاه مرکزی وظیفه اتصال به اینترنت را بر عهده دارد.

 هوشمندسازی ساختمان بیسیم

هوشمندسازی ساختمان بیسیم

پس از بیان مقدمات لازم به بررسشی سیستم های یسسیم می پردازیم. اولین سوالی که در این زمینه مطرح می شود، امکانات قابل ارائه توسط سیستم های بی سیم است. به صورت کلی امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند بی سیم و با سیم تفاوتی با هم ندارند. از جمله مهمترین امکانات سیستم های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده ها و کرکره های برقی
  • کنترل هوشمند سیستم های امنیتی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • و …

در سیستم های هوشمندسازی ساختمان بیسیم تمامی این امکانات را می توانید با زیرساخت سیم کشی سنتی فراهم کنید. فرقی نمی کند از تجهیزات مستقل استفاده کنید یا سیستم های مبتنی بر دستگاه مرکزی، سیستم های بیسیم نیازی به اصلاح سیم کشی ندارند.

چالش های هوشمندسازی ساختمان بیسیم

از جمله چالش هایی که ممکن است سیستم های بی سیم با آنم مواجه باشند، دو مورد از اهمیت بالاتری برخوردارند. مهمترین چالش سیستم های بی سیم، محدودیت در فاصله تجهیزات از یکدیگر و از مودم است. زیاد شدن فاصله در سیستم های بی سیم می تواند منجر به از دست رفتن ارتباط و اختلال در عملکرد سیستم شود. برای غلبه بر این چالش راه هایی وجود دارد. از جمله تقویت آنتن سیستم های ارسال و دریافت اطلاعات.

اغلب سیستم های هوشمندسازی ساختمان بیسیم برای ساختمان های در حال استفاده توصیه می شوند. دلیل این امر عدم نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان است. اما نکته دیگری وجود دارد که بعضا از آن غفلت می شود. علاوه بر اینکه زیرساخت ارتباطی تجهیزات مهم است. محل نصب کلیدها و تجهیزات نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. به عنوان مثال همه کلیدهای هوشمند را نمی توانید در قوطی کلیدهای ایرانی نصب کنید. عدم توجه به این نکته می تواند دردسرهای تخریب و عوض کردن قوطی کلید را برای شما به همراه داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *