هوشمند سازی خانه، چرا و چگونه؟

هوشمند سازی خانه از جمله جدیدترین تکنولوژی های ارائه شده در حوزه صنعت ساختمان است. تنوع امکانات ارائه شده در خانه هوشمند در کنار سهولت و آسایشی که به ارمغان می آورد، روز به روز علاقه مندان بیشتری را به سمت این فناوری سوق می دهد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به چرایی استفاده از این سیستم ها و در ادامه به  معرفی روش های هوشمندسازی خواهیم پرداخت. با من همراه باشید …

هوشمند سازی خانه

قبل از هرچیز به بررسی این تکنولوژی می پردازیم. در یک خانه هوشمند با بهره گیری از تجهیزات ویژه، امکان کنترل لوازم برقی و روشنایی از راه دور و به کمک اینترنت فراهم می شود. یک اپلیکیشن وظیفه برقراری ارتباط کاربر با سیستم را بر عهده دارد. کاربر می تواند با لمس صفحه موبایل خود هر یک از وسایل مورد نظرش را خاموش یا روشن کند. از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در هوشمند سازی خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوشمندسازی روشنایی
  • هوشمند سازی لوازم برقی
  • هوشمند سازی سیستم های سرمایش و گرمایش
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • هوشمند سازی شیرهای آب و گاز هوشمند
  • سیستم آبیاری هوشمند
  • و …

برند تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی خانه در کنار ملاحظات اقتصادی و زیرساختی تعیین کننده نوع امکانات قابل ارائه در یک ساختمان است.

هوشمند سازی خانه با امکانات جذاب

مزایای خانه هوشمند

پس از آشنایی با خانه هوشمند به یک سوال مهم دیگر پاسخ می دهیم، چرا باید از خانه هوشمند استفاده کرد. دلایل متفاوتی را می توان برای این انتخاب بیان کرد. در ادامه سعی می کنیم دلایل مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

راحتی و آسایش

اغلب کاربران خانه هوشمند راحتی و آسایش را به عنوان مهمترین دلیل استفاده از این تکنولوژی بیان می کنند. برای دسترسی به هریک از بخش های خانه هوشمند کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوطه را لمس کنید. فرقی نمی کند در خانه هستید یا در هرجای دیگر دنیا، به اینترنت متصل شوید و کنترل خانه خود را در اختیار بگیرید.

این ویژيگی به ویژه برای افراد سالمند و کم توان جسمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هوشمند سازی خانه این افراد را قادر می سازد امور شخصی خود را به راحتی و با کمک موبایل به انجام برسانند.

کاهش مصرف انرژی

کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی یکی از الزامات زندگی امروز بشر است. کمبود منابع انرژی در کنار افزایش میزان مصرف انرژی در جوامع بشری بر لزوم این امر دلالت دارد. برای این منظور راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده است. از این جمله می توان به عایق کاری دیواره ها و کف ساختمان ها اشاره کرد. یکی دیگر از راه های کاهش مصرف انرژی هوشمند سازی خانه است.

تاثیر هوشمند سازی خانه بر کاهش مصرف انرژی

سیستم های هوشمند با بهره مندی از سناریوهای صرفه جویی در مصرف از یک سو و ساده سازی کنترل از سوی دیگر این مهم را محقق می سازند. به عنوان مثال با بهره مندی از ترموستات هوشمند شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی و در عین حال کاهش نوسانات دمایی ساختمان خواهید بود.

دسترسی و کنترل پذیری بهتر

قابلیت کنترل از راه دور سیستم های هوشمند، دسترسی کاربر به آن ها را راحت تر می کند. از طرف دیگر می توان اپلیکیشن کنترلی خانه هوشمند را بر روی تلفن های همراه و کامپیوترهای (در برخی سیستم ها) مختلف نصب و راه اندازی کرد. همچنین برخی از انواع سیستم های هوشمند امکان مانیتورینگ از راه دور و ثبت اطلاعات مورد نیاز را برای کاربر فراهم می کنند.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

پس از آشنایی با امکانات و مزایای خانه هوشمند به معرفی تجهیزات مورد استفاده در آن می پردازیم. همانطور که اشاره شد در هوشمند سازی خانه از تجهیزات خاصی استفاده می شود که امکان ارتباط با کاربر از طریق اینترنت را فراهم می کنند. از سوی دیگر این تجهیزات باید قابلیت کنترل عملکرد وسایل برقی و روشنایی را داشته باشند.

تعداد تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی ساختمان زیاد است. در این بین دو ابزارک کاربردهای بیشتری دارند. که به معرفی ان ها اکتفا خواهیم کرد.

کلید هوشمند کنترل روشنایی

با توجه به اهمیت کنترل روشنایی در هوشمند سازی خانه، کلیدهای هوشمند به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها در انواع و رنگ های مختلف به بازار عرضه شده اند. کلیدهای هوشمند را براساس تعداد پل، نوع عملکرد و شیوه اتصال به اینترنت دسته بندی می کنند. پرکاربردترین نمونه کلیدهای هوشمند، کلید لمسی هوشمند است. در این کلیدها از تکنولوژی صفحات تاچ به منظور دریافت فرامین کاربر استفاده می شود.

کلید لمسی هوشمند

رله هوشمند

رله هوشمند را می توان پرکاربردترین ابزارک در هوشمند سازی خانه دانست. این رله ها قادر ند تقریبا تمام لوازم برقی را کنترل کنند. هر وسیله برقی که با قطع و وصل برق روشن و خاموش شود را می توانید به رله هوشمند متصل کنید. رله های هوشمند نیز براساس محل نصب، حداکثر جریان خروجی و نوع اتصال به اینترنت دسته بندی می شوند. رله هوشمند مانند یک فیوز عمل می کند با این تفاوت که از راه دور نیز قابل کنترل است.

چطور خانه خود را هوشمند کنیم؟

آخرین سوالی که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد، چگونگی هوشمند سازی خانه است. همانطور که اشاره شد انواع مختلفی از سیستم های هوشمند در بازار موجودند که زیرساخت های نصب آن ها با هم متفاوتند. در اینجا به معرفی تجهیزاتی می پردازیم که روش نصب بسیار ساده و کارایی بالایی دارند.

تجهیزات هوشمند وای فای بدون نیاز به هیچگونه دستگاه واسطی مستقیما به اینترنت متصل می شوند. زیرساخت سیم کشی مورد نیاز برای استفاده از این تجهیزات، همان بستر سیم کشی سنتی است. این تجهیزات را می توانید در ساختمان های در حال استفاده و ساختمان های در حال ساخت نصب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *