همه چیز درباره عملکرد خانه هوشمند

عملکرد خانه هوشمند تا حدودی بستگی به تجهیزات مورد استفاده و توانمندی آن ها دارد. اما بخشی از آن بین تمام سیستم های هوشمندسازی ساختمان مشترک است. همانطور که اشاره شد بیان دقیق موضوع، نیاز به بررسی اختصاصی هر سیستم دارد. در این مقاله هدف ما بررسی کلیات عملکرد خانه هوشمند است. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

قبل از بیان چگونگی عملکرد تجهیزات هوشمند، لازم است ابتدا با خانه هوشمند آشنا شوید. تجهیزات خانه هوشمند امکان کنترل تجهیزات الکتریکی از طریق اپلیکیشن موبایل را برای کاربران فراهم می کند. به عنوان مثال برای روشن کردن لامپ ها یا کولر کافی است کاربر یکبار صفحه موبایل خود را لمس کند. تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل می شوند و از همه جای دنیا قابل دسترس هستند.

نمایی از عملکرد خانه هوشمند

تعداد زیادی از تجهیزات الکتریکی را می توان توسط سیستم هوشمند کنترل کرد. تنوع تجهیزات قابل کنترل بین سیستم های مختلف متفاوت است. همچنین در برخی موارد می توان تجهیزات برندهای مختلف مبتنی بر یک پروتکل ارتباطی واحد را در یک شبکه مورد استفاده قرار داد. اما برخی مواقع اینکار امکان پذیر نیست.

عملکرد خانه هوشمند

کارکرد تجهیزات هوشمند بر پایه تبادل اطلاعات کنترلی تکمیل می شود. براساس پروتکل ارتباطی تجهیزات مورد استفاده، بستر و شکل تبادل داده متفاوت است. ساختار خانه هوشمند را می توان در سه لایه تشریح کرد.

لایه اول: کاربر

هر نوع ارتباط کاربر با سیستم هوشمند در این لایه دسته بندی می شود. در این لایه سیگنال های کنترلی که توسط کاربر صادر می شوند قرار دارند. دستوراتی که از طریق اپلیکیشن صادر می شوند و همچنین سیگنال های کنترلی که به صورت محلی توسط کاربر صادر می شوند از این دسته اند. به عنوان مثال می توان به لمس شدن یک کلید لمسی هوشمند توسط کاربر یا لمس آیکون مربوط به آن در اپلیکیشن اشاره کرد.

لایه دوم: انتقال داده

انتقال داده یک نقش بسیار اساسی در عملکرد خانه هوشمند دارد. دستورات صادر شده توسط کاربر از این لایه عبور کرده و به عملگرها می رسد. بسته به نوع پروتکل ارتباطی خانه هوشمند، تجهیزات و عملکرد این لایه متفاوت خواهد بود. زیرساخت انتقال داده (سیمی یا بی سیم) از جمله بخش های این لایه است که بین سیستم های مختلف متفاوت است.

نقش انتقال داده در عملکرد خانه هوشمند

لایه سوم: عملگرها

این بخش از خانه هوشمند شامل تجهیزاتی می شود که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند. به عنوان مثال می توان رله هوشمند را نام برد. دستورات صادر شده توسط کاربر از طریق لایه انتقال داده به رله هوشمند می رسند. رله هوشمند با قطع و وصل برق، دستگاه های متصل را کنترل می کند. برخی تجهیزات مانند کلید لمسی هوشمند، هم به عنوان لایه کاربری و هم به عنوان لایه عملگر در سیستم عمل می کنند.

تجهییزات موثر در عملکرد خانه هوشمند

در این بخش به معرفی تجهیزات مختلف مورد استفاده در خانه هوشمند می پردازیم. با توجه به عملکرد تجهیزات خانه هوشمند را می توان در چند گروه دسته بندی کرد:

کلید لمسی هوشمند

جهت کنترل لامپ ها و سیستم روشنایی در خانه هوشمند از کلید لمسی هوشمند استفاده می شود. این کلیدها در انواع یک پل تا 4 پل تولید می شوند. همچنین برخی تولیدکنندگان اقدام به تولید کلید با تعداد پل بیشتر کرده اند این کلیدها امکان کنترل محلی تجهیزات و همچنین کنترل از طریق اپلیکیشن را برای شما فراهم می کنند.

رله های هوشمند

برای قطع و وصل جریان الکتریکی از رله استفاده می شود. رله هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از طریق اپلیکیشن را برای کاربر فراهم می کند. تمام لوازم برقی را می توانید به کمک رله هوشمند کنترل کنید. رله های هوشمند انواع مختلفی دارند. تفاوت این رله ها در جریان قابل کنترل، ابعاد و محل نصب آن ها است. نوع وسیله ای که قرار است توسط رله کنترل شود و همچنین محل قرار گرفتن رله، تعیین کننده نوع رله هوشمند مورد استفاده است.

سیستم سرمایش و گرمایش

از جمله بخش های مهم تاثیرگذار در عملکرد خانه هوشمند کنترل سیستم سرمایش و گرمایش است. با توجه به نوع سیستم سرمایش و گرمایش از تجهیزات مختلفی برای کنترل آن ها استفاده می شود. برخی سیستم ها قابلیت کنترل از طریق ترموستات را دارند اما برای یرخی دیگر می توان از رله هوشمند استفاده کرد.

نقطه عطف عملکرد خانه هوشمند

می توان گفت نقطه عطف عملکرد خانه هوشمند سناریوهای کنترلی هستند. سناریوها به شما امکان می دهند تعداد زیادی از عملیات کنترلی را به صورت همزمان انجام دهید. به عنوان مثال تمام عملیات زیر مربوط به سناریوی شام است که به صورت همزمان با یک بار لمس صفحه موبایل انجام می شود.

  • خاموش شدن لامپ های اتاق ها
  • روشن شدن لوستر بالای میز غذاخوری
  • روشن شدن نور مخفی پذیرایی
  • روشن شدن سیستم صوت مرکزی و پخش یک موزیک ملایم
  • روشن شدن تهویه پذیرایی
  • و …

سناریوها بخش بسیار جذابی در عملکرد خانه هوشمند هستند. در صورتی که هنوز سوالی برای شما باقی مانده است، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *