کلید لمسی معمولی یا غیر معمول؟

یکی از اصطلاحات رایج در زمینه کلیدهای لمسی، کلید لمسی معمولی است. کلیدهای لمسی را به طور کلی می توان در سه گروه مختلف دسته بندی کرد. اساس این دسته بندی روش کنترل و نحوه دسترسی کاربر به کلید است. دسته بندی ما شامل سه گزینه مختلف خواهد بود:

  • کلیدهای صرفا لمسی
  • کلیدهای لمسی ریموتی
  • کلیدهای لمسی هوشمند

منظور از کلید لمسی معمولی همان کلید صرفا لمسی یا کلید لمسی ساده است. برخلاف کلیدهای ریموتی و کلیدهای هوشمند که از راه دور قابل کنترل هستند، کلید لمسی ساده صرفا به صورت محلی قابل کنترل است. کلیدهای ریموتی در محیط خانه و تا فواصل کمتر از 15 متر (بسته به نوع تکنولوژی مورد استفاده) به کمک ریموت کنترل می شوند. کلیدهای هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل را دارند. البته کلیدهای هوشمند و ریموتی به صورت محلی نیز قابل کنترل هستند.

ساختار کلید لمسی معمولی

ساختار کلید لمسی

ساختار کلی انواع کلیدهای لمسی تفاوت چندانی با هم نمی کند. به جز قاب پشتی و رویه شیشه ای کلید، دو بخش اصلی می توان برای کلیدها تعریف کرد. مدار قدرت و مدار فرمان!

مدار قدرت بخشی از کلید است که وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. قطعات الکترونیکی مورد استفاده در این بخش از کلید تعیین کننده محدودیت های کاربردی کلید است. حداکثر جریان قابل کنترل توسط هر پل کلید یک عامل تعیین کننده در انتخاب کلید است. در مدار قدرت کلید لمسی معمولی یا سایر انواع آن از دو قطعه الکترونیکی می توان استفاده کرد. رله و ترایاک قطعات کنترل جریان کنترل پذیر هستند که می توان از آن ها در این بخش از کلید استفاده کرد.

رله ها انتخاب به مراتب بهتری نسبت به ترایاک هستند. خروجی پایدارتر در کنار جریان قابل تحمل بالاتر از جمله مزایای رله نسبت به ترایاک است. منظور از پایداری، عدم حساسیت به نویز موجود در محیط است.

برخلاف مدار قدرت، مدار فرمان کلید لمسی معمولی با کلیدهای ریموتی و هوشمند متفاوت است. در واقع کلیدهای ریموتی و هوشمند ماژول های اضافی دارند که امکان کنترل از طریق ریموت و اپلیکیشن را فراهم می کنند.

انواع کلید لمسی معمولی!

کلیدهای لمسی معمولی را می توان براساس تعداد پل آن ها دسته بندی کرد. تنوع کلیدهای لمسی موجود، دست شما را برای انتخاب متناسب با نیاز پروژه باز می گذارد. این کلیدها در انواع یک پل تا 4 پل به صورت معمول تولید می شوند. برخی از تولید کنندگان کلیدهای با تعداد پل بیشتر نیز تولید می کنند. به عنوان مثال کلیدهای لمسی گلدور انواع شش پل و هشت پل نیز دارند.

کلید لمسی 8 پل گلدور

دسته بندی دیگری که می توان برای این کلیدها متصور بود، دسته بندی براساس جنس رویه کلید است. رویه کلیدهای لمسی از جنس شیشه، پلاستیک فشرده یا پلکسی، چوب و فلز ساخته می شود. انتخاب هریک از این مواد به عنوان رویه کلید چالش های طراحی متفاوتی را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر در هنگام استفاده از کلیدها نیز با توجه به جنس رویه نکات متفاوتی را باید مورد توجه قرار دهید.

در زمان خرید نیز توجه به برخی نکات ضروری است. به عنوان مثال مطمئن شوید رویه کلید چوبی، چوب طبیعی باشد و نه mdf یا سایر چوب های مصنوعی. این نکات در مورد سایر رویه ها نیز قابل تامل است.

کاربرد کلید لمسی

کلید لمسی بر خلاف کلیدهای سنتی از مدارات الکترونیکی به منظور کنترل جریان برق استفاده می کند. کلیدهای سنتی را می توانید برای کنترل همه انواع لامپ روشنایی مورد استفاده قرار دهید. به دلیل تفاوت در مکانیزم عملکرد کلید، کلید لمسی این قابلیت را ندارد. اگرچه با بکارگیری برخی تکنیک های طراحی می توان این قابلیت را به کلید اضافه کرد. اغلب کلیدهای لمسی موجود در بازار این چالش را برطرف کرده اند. با این وجود توصیه می شود هنگام خرید کلید لمسی از هماهنگی کلید با نوع لامپ های مورد استفاده در پروژه مطمئن شوید.

این چالش برای انواع کلید لمسی معمولی و … قابل توجه و حائز اهمیت است.

جمع بندی

کلیدهای لمسی انواع مختلفی دارند و به روش های متفاوتی دسته بندی می شوند. یکی از این روش ها دسته بندی براساس روش کنترل و دسترسی به کلیدهاست. بر این اساس کلیدها به انواع کلید لمسی معمولیقف کلید لمسی ریموتی و کلید لمسی هوشمند تقسیم می شوند. به جز روش کنترل و دسترسی به کلیدها، همه چیز بین انواع کلید لمسی مشترک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *