اپلیکیشن خانه هوشمند، رویای دست یافتنی  

اپلیکیشن خانه هوشمند را می توان بخشی از خانه هوشمند معرفی کرد که استفاده از این تکنولوژی را لذت بخش می کند. رشد چشمگیر فناوری خانه هوشمند، توسعه اپلیکیشن ها را نیز به همراه داشته است. معرفی ابزارک های هوشمند جدید با کاربردهای متنوع، زندگی امروز را تحت تاثیر قرارداده و راحتی و آسایش بیشتر را برای ما به ارمغان آورده است.

مزیت اصلی ابزارک ها و خانه هوشمند قابلیت کنترل با موبایل است. کاربر به کمک یک اپلیکیشن موبایل می تواند به کنترل ابزارک های مختلف دسترسی داشته باشد. بهبود کارایی و عملکرد اپلیکیشن ها نقش موثری در گسترش استفاده از این تکنولوژی دارد. در ادامه به بررسی دقیق اپلیکیشن خانه هوشمند می پردازیم.

خانه هوشمند چیست؟

وقتی در مورد خانه هوشمند حرف می زنیم، منظورمان ابزارک ها و لوازم خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت است که از راه دور قابل کنترل باشند. طیف گسترده ای از ابزارک ها را، در حوزه های مختلفی مانند سرگرمی ، امنیت ، تهویه مطبوع، روشنایی و مدیریت انرژی می توان در یک خانه هوشمند تجمیع کرد.

به منظور کنترل از راه دور سیستم اتوماسیون خانگی به یک اپلیکیشن خانه هوشمند نیاز داریم. پیش بینی می شود سهم بازار خانه های هوشمند تا سال 2023 به بیش از 153 میلیون دلار برسد. استفاده مداوم از اپلیکیشن در کنار مشترک بودن امکانات خانه هوشمند برندهای مختلف، تولیدکنندگان را بر آن داشته است که بر روی بهبود اپلیکیشن ها سرمایه گذاری کنند.

مهمترین قابلیت های خانه هوشمند

استفاده از فناوری اینترنت اشیا در خانه های هوشمند، قابلیت های گسترده ای را به آن ها اضافه کرده است. کارهای زیادی را می توان به کمک ابزارک های هوشمند و بدون دخالت کاربر انجام داد. در اینجا به بیان مهمترین قابلیت های خانه هوشمند بسنده می کنیم.

نمونه اپلیکیشن خانه هوشمند

مدیریت لوازم خانگی و سرگرمی

تصور کنید یک روز تعطیل به همراه خانواده به پیک نیک رفته اید. به کمک خانه هوشمند می توانید پس از بازگشت به خانه، از لذت یک پذیرایی دلنشین بهره مند شوید. در مسیر بازگشت، می توانید با اپلیکیشن خانه هوشمند چای ساز را روشن و یک نوشیدنی گرم برای خودتان آماده کنید. با تنظیم اجاق گاز هوشمند شام مورد علاقه تان را آماده کنید و قبل از رسیدن به خانه، ربات جارو برقی را روشن کنید تا خانه را تمیز کند.

می توانید با روشن کردن تعدادی از لامپ ها و سیستم صوتی و … حضور خود را در منزل شبیه سازی و با این روش امنیت خانه خود را افزایش دهید. کنترل پرده برقی و کرکره ها را در دست بگیرید و … . به طور کلی می توان گفت تقریبا تمام لوازم خانگی برقی را می توانید به کمک خانه هوشمند کنترل کنید.

بهینه سازی مصرف انرژی

از جمله چالش های بزرگ پیش روی بشر در عصر حاضر، کاهش منابع انرژی است. استفاده از خانه هوشمند می تواند به میزان چشمگیری مصرف انرژی شما را کاهش بدهد. استفاده از سنسورهای مختلف در کنار سناریوهای مدیریت مصرف که به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند فعال می شوند، در این امر به شما یاری می رساند. به عنوان مثال زمانی که کسی در پذیرایی حضور ندارد، لامپ ها، تلویزیون و … خاموش می شوند.

تجربه یک دمای مطبوع

یکی از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان که برای کاربران بسیار جذاب است، ترموستات هوشمند است. این ابزارک ها همواره دمای محیط را در حد مطلوب کاربر ثابت نگه می دارند. علاوه بر این نقش بسیار پر رنگی در کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی ایفا می کنند.

این ابزارک ها به کمک موبایل و از راه دور قابل کنترل هستند. استفاده از ترموستات هوشمند محدودیت هایی نیز دارد. این ابزارک ها برای همه تجهیزات سرمایش و گرمایش قابل استفاده نیستند. از ترموستات هوشمند تنها برای کنترل چیلر، فن کویل، داکت اسپیلت و در برخی موارد پکیج می توان استفاده کرد.

اهمیت اپلیکیشن خانه هوشمند

براساس نظرسنجی وبسایت  Alarm.com در سال 2016 ، 54٪ از کاربران خانه هوشمند، راه اندازی و استفاده از آن را بسیار دشوار و پیچیده می دانستند. در واقع نیمی از متقاضیان خانه هوشمند، فقط به دلیل ترس از دشوار بودن نصب و راه اندازی، ممکن است این فناوری را نادیده بگیرند.

بخشی از پیچیدگی خانه هوشمند، مربوط به اپلیکیشن است. طراحی اصولی و مناسب اپلیکیشن خانه هوشمند، می تواند موجب بهبود تجربه کاربری کاربران خانه هوشمند شود. در ادامه به معرفی 8 ویژگی یک اپلیکیشن کاربردی مناسب می پردازیم.

  • رابط کاربری مناسب رضایت مخاطبان را افزایش می دهد

اولین دلیلی که سبب برآورده نشدن انتظارات کاربران از یک اپلیکیشن می شود، طراحی غیر اصولی و پیچیده رابط کاربری آن است. نیمی از کاربران خانه هوشمند سالمندان و کودکان هستند. رابط کاربری اپلیکیشن خانه هوشمند بایستی به گونه ای طراحی شود که همه کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

دسترسی سریع و راحت به منوها در کنار زبان مورد استفاده در اپلیکیشن عوامل تعیین کننده کیفیت رابط کاربری هستند. در هنگام خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به این نکات دقت کنید.

طراحی رابط گرافیکی اپلیکیشن خانه هوشمند

  • امکانات بیشتر، آسایش بیشتر

قابلیت اصلی خانه هوشمند، استفاده از فناوری جهت سهولت بیشتر در زندگی است. اگرچه برخی از تجهیزات هوشمند نقش پررنگی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند، اما افزایش رفاه موجب جذب بیشتر کاربران می شود.

تا سال 2017 اغلب امکانات خانه هوشمند، با دخالت مستقیم کاربر از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند امکان پذیر بود. در حال حاضر می توان انجام برخی وظایف را مستقیما بر عهده ابزارک ها گذاشت.  برای مثال با تنظیم زمان بندی عملکرد ابزارک ها در اپلیکیشن، می توان انجام فعالیت ها را بر عهده ابزارک گذاشت.

  • به روزرسانی مستمر و مداوم

نسخه های جدید اپلیکیشن خانه هوشمند، به منظور ارائه قابلیت های جدید و رفع ایرادات نسخه قبلی عرضه می شوند. بروزرسانی نرم افزار در کنار سهولت استفاده و همچنین قابلیت اطمینان اپلیکیشن، موجب افزایش رضایت کاربران خواهد شد. نکته حائز اهمیت در این زمینه تطابق ابزارک ها با قابلیت های جدید است.

به عنوان مثال ممکن است قابلیت زمانبندی به یک اپلیکیشن افزوده شود اما ابزارک شما قابلیت پشتیبانی از آن را نداشته باشد.

  • بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن خانه هوشمند

آمارها نشان می دهند هر کاربر به طور متوسط، روزانه بین 10 تا 20 نرم افزار مختلف را بر روی موبایل خود باز می کند. اپلیکیشن خانه هوشمند در صورتی می تواند جز این 20 نرم افزار قرار گیرد که تجربه کاربری جذابی را برای کاربر رقم بزند.

طبیعتا، تجربه کاربری یک برنامه کنترل روشنایی در مقایسه با یک شبکه اجتماعی برنده نخواهد شد. با این وجود افزایش امکانات یک اپلیکیشن می تواند حس بهتری را در کاربران ایجاد نموده و تجربه کاربری آن ها را بهبود ببخشد.

  • اپلیکیشن خانه هوشمند، ویترین سیستم اتوماسیون خانگی

اپلیکیشن در حقیقت مسیر دسترسی کاربر به سیستم اتوماسیون خانگی است. اگر اپلیکیشنی وجود نداشته باشد که کاربر به کمک آن با خانه هوشمند تعامل کند، حسگر هوشمند ، لامپ یا قفل درب هوشمند هیچ کارایی نخواهند داشت. کلیه عملیات کنترلی مورد نظر کاربر از طریق اپلیکیشن امکان پذیر خواهند بود.

این موضوع یک نکته مهم را گوشزد می کند، عملکرد مناسب اپلیکیشن، نشان دهنده عملکرد تجهیزات هوشمند سازی ساختمان خواهد بود. در واقع قابلیت های اپلیکیشن خانه هوشمند نشان دهنده قابلیت های خانه هوشمند شماست.

  •  پیش بینی مشکلات احتمالی سیستم

در طول زمان استفاده از خانه هوشمند ممکن است مشکلاتی در عملکرد سیستم رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است کاربر به طور تصادفی اینترنت موبایل خود را خاموش کند و یا اینکه سیگنال اینترنت ضعیف بوده و عملکرد سیستم متوقف شود.

چنانچه کاربر نتواند دلیل اصلی مشکل پیش آمده را به درستی تشخیص دهد، کل سیستم خانه هوشمند زیر سوال خواهد رفت. در چنین مواردی، تشخیص دقیق خطای رخ داده شده می تواند نارضایتی کاربر را به حداقل برساند. بهترین روش مقابله با این حالت پیش بینی خطاها توسط شرکت تولید کننده و قرار دادن اطلاعات آن ها در داخل اپلیکیشن خانه هوشمند است.

  • کاهش دغدغه ها

همان طور که اشاره کردیم یکی از اهداف خانه هوشمند ساده سازی زندگی کاربران است. برخی از افراد انتظار دارند خانه هوشمند موارد مهمی را که ممکن است فراموش کنند به آن ها یادآوری کند. به عنوان مثال، خاموش کردن لامپ های روشن در هنگام ترک خانه و یا خاموش کردن اتوی لباسی که کاربر فراموش کرده است از پریز بکشد. اپلیکیشن خانه هوشمند می تواند در صورت اجرای سناریوی خروج از منزل مواردی از این دست را به کاربر یادآوری کند.

از دیگر دغدغه های کاربران حفظ حریم خصوصی سیستم هوشمند است. هر چقدر اپلیکیشن در حفاظت از داده های خصوصی کاربران ضریب اطمینان بیشتری داشته باشد، مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.

  • برنامه نویسی استاندارد

از جمله مهمترین مواردی که در طراحی اپلیکیشن ها باید مورد توجه قرار بگیرد، کدنویسی استاندارد است.  اپلیکیشن خانه هوشمند نیز باید بر اساس اصول استاندارد برنامه نویسی طراحی و پیاه سازی شود. با توجه به تفاوت اپلیکیشن های مورد استفاده در سیستم عامل های مختلف، لازم است هر یک از اپلیکیشن ها با توجه به سیستم عامل میزبان استانداردسازی شده باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *