همه چیز درباره ی ساختمان هوشمند

امروز قصد داریم درباره ی ساختمان هوشمند با شما صحبت کنیم. این ساختمان ها با وجود عمر کوتاهی که دارند، طرفداران زیادی را در سراسر جهان پیدا کرده اند. قابلیت های فراوان این تکنولوژی در کنار آسایش و راحتی که برای کاربران به ارمغان می آورند را می توان از جمله مهمترین دلایل اقبال عمومی به آن ها دانست.

با توجه به جدید بودن و جذابیت های این فناوری، مطالب زیادی در مورد آن منتشر می شود. برخی از این مطالب درست هستند و برخی دیگر باورهای نادرستی هستند که رایج شده اند. در این مقاله به بررسی همه چیزهایی که باید درباره ی ساختمان هوشمند بدانید می پردازیم. با ما همراه باشید.

ساختمان هوشمند چیست؟

قبل از پرداختن به معرفی مزایا و قابلیت های این فناوری لازم است آن را بشناسیم. در یک ساختمان هوشمند کاربران قادرند با اتصال به اینترنت و به کمک موبایل، کنترل برخی تجهیزات برقی و تاسیسات ساختمان را در دست بگیرند. تمام لوازم برقی را نمی توان به کمک موبایل در یک ساختمان هوشمند کنترل کرد.

مگر اینکه از لوازم خانگی هوشمند استفاده کنید. به عنوان مثال ماشین لباسشویی را اگر هوشمند نباشد نمی توانید با موبایل کنترل کند. این یکی از باورهای نادرستی است که درباره ی ساختمان هوشمند رایج شده است. در ادامه این مساله را بیشتر تشریح می کنم.

نکاتی درباره ی ساختمان هوشمند

مکانیزم عملکرد خانه هوشمند

برای استفاده از امکانات ساختمان هوشمند نیاز به سخت افزارها و نرم افزارهای ویژه ای دارید. سخت افزارهای مذکور را با عنوان تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نرم افزار مربوطه با با عنوان اپلیکیشن خانه هوشمند می شناسیم. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان انواع بسیار گسترده ای دارند.

این تجهیزات را می توان براساس عملکرد و کارایی، بستر و پروتکل ارتباطی، شرکت های تولید کننده و … دسته بندی کرد. از جمله مطالبی که درباره ی ساختمان هوشمند باید بدانید، تجهیزات مورد استفاده در آن هاست. مهمترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

برخی از سیستم های خانه هوشمند جهت اتصال به اینترنت به یک دستگاه واسط نیاز دارند. این وظیفه بر عهده دستگاه کنترل مرکزی گذاشته شده است. کلید لمسی هوشمند برای کنترل تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. رله های هوشمند را می توان به جرات پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند معرفی کرد. اغلب امکانات خانه هوشمند به کمک رله ها ارائه می شود.

سنسورهای هوشمند نیز طیف گسترده ای دارند. این سنسورها معمولا براساس عملکردشان دسته بندی می شوند. ذکر این نکته درباره ی ساختمان هوشمند ضروری است که همه تولید کنندگان قادر به ارائه همه امکانات و همه تجهیزات نیستند.

امکانات یک ساختمان هوشمند

شاید مهمترین چیزی که درباره ی خانه هوشمند باید بدانید، امکاناتی است که برای شما فراهم می کند. امکانات قابل ارائه در سیستم های هوشمند مختلف متفاوت است. عوامل متنوعی از جمله زیرساخت سیم کشی، برند تجهیزات مورد استفاده، پروتکل ارتباطی و … بر امکانات سیستم اثر گذار هستند. مهمترین امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند تجهزات سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند درب پارکینگ و نفر رو
  • کنترل هوشمند سیتم آبیاری
  • و …

اگر قصد هوشمند سازی ساختمان دارید، ابتدا لیستی از امکانات مورد نیاز خود به ترتیب اولویت تهیه کنید. سپس با یک مشاور در این باره صحبت کنید و براساس بودجه ای که در نظر گرفته اید، بهترین انتخاب را انجام دهید.

باورهای غلط درباره ی ساختمان هوشمند

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم به دلیل انتشار اطلاعات نادرست، باورهای غلطی درباره ی ساختمان هوشمند شکل گرفته است. به عنوان مثال اغلب بیان می کنند که میتوان تمام لوازم برقی را به سیستم هوشمند ساختمان متصل کرد.

در صورتی که تنها برخی از تجهیزات برقی را می توان به کمک سیستم هوشمند کنترل کرد. پریزهای هوشمند که غالبا با تصال پریز به خروجی رله هوشمند ساخته می شوند، تنها قادر به قطع و وصل جریان برق هستند.

زمانی که ماشین لباسشویی، ظرفشویی و یا تلویزیون را به برق متصل می کنید، آیا با وصل دوشاخه به پریز، دستگاه روشن می شود؟ طبیعتا خیر!!! حتی اگر کلید اصلی روشن و خاموش دستگاه را نیز از مدار خارج کنید، باز هم دستگاه روشن نمی شود.

برای شروع به کار لباسشویی لازم است برنامه شستشو را انتخاب کنید. رله هوشمند این امکان را به شما نمی دهد. به کمک رله تنها میتوانید جریان برق را قطع و وصل کنید. بنابراین کنترل همه وسایل برقی با اپلیکیشن خانه هوشمند امکان پذیر نیست.

برداشت نادرست دیگری که درباره ی ساختمان هوشمند رایج شده است، امکان کنترل تنها از طریق اینترنت است. زمانی که بیرون از خانه هستید تنها راه ارتباطی شما با سیستم اینترنت است. البته برخی سیستم ها امکان ارتباط پیامکی نیز دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *