3 نکته کلیدی سیستم هوشمند ساختمان

از جمله تکنولوژی های جدید در حوزه صنعت ساختمان می توان به سیستم هوشمند ساختمان اشاره کرد. پیشرفت های اخیر در حوزه فناوری و اینترنت اشیا از یک سو و اشتهای سیری ناپذیر انسان امروزی برای آسایش و رفاه بیشتر از سوی دیگر، سبب گسترش استفاده از این تکنولوژی در جوامع بشری شده است. هر تکنولوژی جدیدی که وارد زندگی ما می شود جنبه های متفاوتی دارد. اگر قصد استفاده از سیستم های هوشمند را دارید، لازم است با نکات مهمی در این باره آشنا شوید. با من همراه باشید …

سیستم هوشمند ساختمان

به بیان ساده این سیستم امکان کنترل تجهیزات از راه دور و به کمک تلفن همراه را برای کاربران فراهم می کند. سیستم های هوشمند بر روی تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی قابل استفاده هستند. برای کنترل لوازم برقی ، به عنوان مثال یک لامپ، کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به آن را لمس کنید. از هر کجای دنیا که باشید برای دسترسی به سیستم هوشمند ساختمان کافی است موبایل و سیستم هوشمند شما به اینترنت متصل باشند. در ادامه به بررسی چهار نکته مهم درباره این تجهیزات می پردازیم.

نکته اول: امکانات خانه هوشمند

خانه هوشمند امکانات متنوع و متفاوتی را به کاربران عرضه می کند. مسائلی از جمله برند تجهیزات مورد استفاده، پروتکل ارتباطی و مرحله ساخت در تعیین امکانات سیستم هوشمند ساختمان اثرگذار هستند. برندها و تجهیزات هوشمند مختلف از اپلیکیشن های متفاوتی برای ارتباط با اینترنت استفاده می کنند. چنانچه قصد استفاده همزمان از تجهیزات چند برند مختلف را داشته باشید، ناگزیر به استفاده از چند اپلیکیشن هستید. اما چنانچه تجهیزات شما از پروتکل واحدی پشتیبانی کنند، می توانید همه بخش های سیستم هوشمند را با یک نرم افزار کنترل کنید.

امکانات سیستم هوشمند ساختمان

از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تجهیزات روشنایی
  • کنترل لوازم برقی
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند کرکره و پرده برقی
  • سیستم های آبیاری هوشمند
  • نورپردازی هوشمند
  • سیستم های امنیتی هوشمند
  • و …

علاوه بر این امکانات دیگری نیز در سیستم هوشمند ساختمان قابل ارائه است. نکته بسیار مهمی که در مورد امکانات خانه هوشمند باید به آن توجه کنید، محدودیت های سیستم است. به عنوان مثال همه لوازم برقی را نمی توانید به سیستم هوشمند متصل کنید. تنها وسایلی که با قطع و وصل برق روشن و خاموش می شوند را می توانید با موبایل کنترل کنید. به عنوان مثال یخچال این قابلیت را دارد اما تلویزیون یا ماشین لباسشویی را نمی توانید به این سیستم متصل کنید.

نکته دوم: تجهیزات سیستم هوشمند ساختمان

تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند نیز مانند امکانات قابل ارائه در آن ها بسیار متنوع هستند. هریک از تجهیزات خانه هوشمند کاربرد متفاوتی دارند و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می کنند. برخی از تجهیزات تنها یک کاربرد خاص دارند و گروه دیگری از تجهیزات کاربردهای متنوعی دارند. به عنوان مثال کلیدهای هوشمند به منظور کنترل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند.

رله های هوشمند را اما می توان به عنوان پرکاربردترین تجهیزات در سیستم هوشمند ساختمان معرفی کرد. تقریبا تمام امکانات خانه هوشمند را می توان به کمک رله ها ارائه داد. رله ها تجهیزات الکترونیکی هستند که مانند یک فیوز جریان برق را قطع و وصل می کنند با این تفاوت که کاربر می تواند از طریق اپلیکیشن و با اتصال به اینترنت به آن ها دسترسی داشته باشد.

آشنایی کامل با عملکرد و قابلیت های تجهیزات هوشمند به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. قبل از انتخاب برند تجهیزات هوشمند سازی ساختمان لیست کاملی از امکانات مورد نیاز خود براساس اولویت آماده کنید. سپس با مقایسه امکانات مورد نیاز پروژه و قابلیت های سیستم نسبت به خرید تجهیزات اقدام کنید.

نکته سوم: زیرساخت سیستم هوشمند

قابلیت اصلی سیستم های هوشمند، کنترل تجهیزات از راه دور و به کمک گوشی موبایل است. برای این منظور سیستم هوشمند ساختمان باید به اینترنت متصل شود. به منظور استفاده از سیستم های هوشمند در کنار سیم کشی خط قدرت (خطوط فاز و نول) سیم کشی خط انتقال داده نیز باید انجام شود. این موضوع سبب تفاوت زیرساخت سیستم هوشمند با سیستم های سنتی شده است.

ارتباطات سیستم هوشمند ساختمان

اما برخی از سیستم های هوشمند از تکنولوژی های ارتباط بی سیم استفاده می کنند. زیرساخت مورد نیاز برای سیستم هوشمند ساختمان بی سیم همان زیرساخت سیم کشی سنتی است. اما سیستم های هوشمند سیمی زیرساخت متفاوتی دارند. نوع پروتکل ارتباطی تجهیزات مورد استفاده تعیین کننده نوع و شیوه سیم کشی خط انتقال داده خواهد بود.

قبل از خرید تجهیزات سیستم هوشمند ساختمان از هماهنگی آن ها با زیرساخت موجود در پروژه مطمئن شوید. چنانچه محصولات خریداری شده با زیرساخت شما تطابق نداشته باشند، یا باید قید هوشمند سازی را بزنید و یا با تخرید و تغییر سیم کشی زیرساخت خود را مهیا کنید.

جمع بندی

اگر قصد استفاده از سیستم هوشمند ساختمان را دارید، لازم است قبل از اقدام به هوشمند سازی نکات متفاوتی را مد نظر قرار دهید. در این مقاله به سه نکته مهم درباره این سیستم ها اشاره شده است. امکانات قابل ارائه در یک سیستم، تجهیزات مورد استفاده و زیرساخت مورد نیاز برای راه اندازی تجهیزات نکات مهمی هستند که عدم توجه آن ها می تواند تجربه ناخوشایندی برای شما باقی بگذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *