درباره سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

در این مقاله به بررسی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می پردازیم. اهمیت صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف انرژی، و اشتهای سیری ناپذیر انسان ها برای آسایش و رفاه بیشتر، استفاده گسترده از سامانه های هوشمند را به همراه داشته است. این سامانه ها در حوزه های مختلف، کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله این حوزه ها می توان به کشاورزی، پزشکی، صنعت و مدیریت ساختمان اشاره کرد.

در اینجا هدف ما بررسی سیستم های مدیریت ساحتمان است. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با نام های بی ام اس و خانه هوشمند شناخته می شود. در ابتدا به بیان تفاوت های بی ام اس و خانه هوشمند می پردازیم.

بی ام اس مخفف عبارت building management system به معنی سیستم مدیریت ساختمان است. در مدیریت هوشمند ساختمان، نظارت و مدیریت تمام تجهیزات یک ساختمان با تمام واحدهای مسکونی یا تجاری مد نظر ما است. در خانه هوشمند میتوان کنترل تقریبا تمام وسایل برقی را به کمک اپلیکیشن موبایل انجام داد. کنترل خانه هوشمند بر روی یک واحد مسکونی است. به عبارتی میتوان گفت خانه هوشمند بخشی از سیستم مدیریت ساختمان است.

اجزای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

برای آشنایی بیشتر با این سیستم لازم است ابتدا اجزای آن را بشناسیم. سیستم بی ام اس به صورت کلی از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. سخت افزار سیستم با توجه به نیاز کاربر و امکانات مورد نظر او پیاده سازی می شود. نرم افزار سیستم با توجه به سخت افزارهای به کار گرفته شده در سیستم و همچنین نیازهای کاربر تدوین می شود.

این نرم افزار به منظور انجام عملیات کنترل و مانیتورینگ بخش های مختلف سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. جهت انجام کنترل و نظارت لازم است بین بخش های مختلف سیستم، تبادل داده انجام شود. تبادل داده بین تجهیزات مختلف به روش های استانداردی انجام می شود که پروتکل نامیده می شوند. منظور از پروتکل های سیستم مدیریت هوشمند ساختمان چیست؟

 سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

پروتکل زبان ارتباطی بین تجهیزات یک شبکه است. غالب فعالیت های شبکه براساس تبادل اطلاعات بین تجهیزات صورت می گیرد. فارغ از اینکه تجهیزات با چه توپولوژی (نحوه اتصال سخت افزاری سیستم ها به یکدیگر) به هم متصل شده اند؛ جهت برقراری ارتباط لازم است که آن ها زبان یکدیگر را بفهمند (ارتباط نرم افزاری
). براساس بستر ارتباطی، پروتکل ها به دو صورت با سیم و بی سیم ارائه می شوند.

 پروتکل های ارتباط بی سیم

این پروتکل ها از بسترهای ارتباط بی سیم برای تبادل داده استفاده می کنند. این زیرساخت در مکان هایی که امکان سیم کشی وجود ندارد گزینه بسیار جذابی است. به عنوان مثال می توان به استقرار سیستم مدیریت هوشمند ساختمان بی سیم در خانه های در حال استفاده اشاره کرد.

از طرف دیگر این پروتکل ها به نسبت پروتکل های سیمی در برابر نویز آسیب پذیرتر هستند. از اینرو برای مکان هایی مانند موتورخانه انتخاب مناسبی نیست. با این وجود در مکان هایی که نویز زیادی ندارند پروتکل های بی سیم انتخاب های مناسبی هستند. از جمله پروتکل های بی سیم پرکاربرد در هوشمندسازی ساختمان می توان به Z-wave ،zig-bee و wifi اشاره کرد.

پروتکل ارتباطی با سیم

از جمله پروتکل های با سیم مورد استفاده در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می توان به  SOAP, XML, BACNET ، MODBUS و KNX اشاره کرد. لازم به ذکر است بستر سیم کشی مورد استفاده برای هریک از این پروتکل ها با هم متفاوتند. با توجه به نوع تجهیزات انتخابی و نیازهای پروژه یکی از پروتکل های یاد شده مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه در برخی موارد امکان تبدیل پروتکل ها به یکدیگر وجود دارد. برای اینکار سخت افزارهایی به نام bus coupler مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات سیستم هوشمند مدیریت ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، براساس امکاناتی که باید در پروژه ارائه شود تجهیزات متفاوتی دارد. مهم ترین اجزای سیستم مدیریت ساختمان (BMS) عبارتند از:

  • کنترل‌کننده مرکزی
  • کنترل‌کننده محلی
  • سنسورها

هریک از این اجزا کاربرد ویژه ای دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

کنترل کننده مرکزی

کنترل کننده مرکزی به عنوان مغز متفکر سیستم مدیریت هوشمند ساختمان فعالیت می کند. وظیفه این بخش دریافت اطلاعات از بخش های مختلف شبکه و اتخاذ تصمیمات لازم براساس برنامه ریزی انجام شده توسط کاربر است. عموما برنامه ریزی اقدامات مورد نیاز توسط متخصصین و در هنگام نصب صورت می گیرد.

کنترل کننده محلی

این تجهیزات به مصرف کننده ها وصل می شوند و عملکرد آن ها را تحت کنترل می گیرند. همچنین گاهی اوقات لازم است کاربر به صورت محلی کنترل و نظارت بر تجهیزات را تحت اختیار بگیرد. به همین منظور از کنترل کننده های محلی استفاده می شود. چنانچه نیاز به غیرفعال کردن موقت سیستم باشد نیز می توان از این کنترل کننده ها استفاده کرد.

سنسورها

در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سنسور ها نقش بسیار مهمی دارند. وظیفه سنسورها جمع آوری اطلاعات محیطی است. این اطلاعات به سیستم مدیریت (کنترل) مرکزی ارسال شده و در آنجا تحلیل می شوند. از این اطلاعات به دو منظور استفاده می شود. کاربرد اول مانیتورینگ و ذخیره سازی اطلاعات و کاربرد دوم کنترل وضعیت شبکه است. به عنوان مثال اگر سنسوری داده خارج از شرایط از پیش تعریف شده را گزارش کند، سیستم اعلام هشدار میکند.

راه ساده تر

روش ساده تر برای هوشمند کردن ساختمان، استفاده از تجهیزات هوشمند مستقل (وای فای) است. این تجهیزات از طریق ارتباط با سرور به کاربر متصل می شوند. مزیت اصلی این تجهیزات عدم نیاز به کنترل کننده مرکزی و یا سایر دستگاه ها جهت عملکرد صحیح است.

کلید هوشمند در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

به عنوان مثال کلید لمسی هوشمند وای فای که به منظور کنترل تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد را می توانید به تنهایی نصب کنید و از زندگی هوشمند لذت ببرید.

نتیجه گیری

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان قادر است تمامی تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و الکترو مکانیکی ساختمان را بصورت بهینه کنترل و مانیتور کند. هدف از نصب این سیستم فراهم آوردن محیطی بهینه، مطبوع، آسوده و تحت کنترل با کمترین میزان مصرف انرژی است.

ذکر این نکته ضروری است که بی ام اس امکان کنترل از راه دور بر بستر اینترنت را نیز برای کاربر فراهم می کند. نسل جدید تجهیزات مورد استفاده در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، تجهیزات وای فای است که کاربری بسیار ساده تری دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *