نکات ریز و درشت از عملکرد کلید لمسی

کلید لمسی را می توان یکی از تجهیزات پیشرو در حوزه تکنولوژی های نوین دانست که توانسته است به سرعت جای خود را در ساختمان ها باز کند. شاید شما هم به فکر استفاده از این تکنولوژی جدید افتاده باشید. در این صورت آگاهی از عملکرد کلید لمسی می تواند در انتخاب درست و تصمیم گیری مناسب به شما کمک کند. در این مقاله به بررسی عملکرد این کلیدها می پردازم. با من همراه باشید …

عملکرد کلید لمسی

برای درک بهتر عملکرد این ابزارک ها، آگاهی از ساختار کلید و عملکرد بخش های مختلف آن ضروری است. بر خلاف کلیدهای سنتی کنترل روشنایی که ساختار بسیار ساده ای دارند، کلیدهای لمسی ساختار نسبتا پیچیده ای دارند. کلید سنتی از یک کنتاکت ساده مکانیکی برای قطع و وصل جریان استفاده می کند. اما در کلید لمسی داستان متفاوتی را شاهد هستیم.

ساختار کلید لمسی

به صورت کلی هر کلید لمسی از سه بخش تشکیل شده است که در کنار هم عملکرد کلید لمسی را ممکن می کنند. این بخش ها عبارتند از:

  • قاب محافظ کلید
  • مدار فرمان
  • مدار قدرت

قاب محافظ

قاب محافظ همانطور که از نامش پیداست به منظور محافظت از کلید در برابر آسیب های مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این در نگه داشتن سایر بخش ها در محل مناسب و همچنین صحت عملکرد کلید لمسی می تواند نقش آفرینی کند. این مساله تا حدودی به طراحی کلید مربوط می شود که بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است.

ساختار و عملکرد کلید لمسی

مدار فرمان

این بخش از کلید نقشی حیاتی در عملکرد کلید لمسی دارد. وظیفه این بخش دریافت دستورات کاربر و ارسال آن ها برای مدار قدرت است. در کلید سنتی تغییر وضعیت لامپ (خروجی) با یک مکانیزم مکانیکی انجام می شود. فشار وارد شده به وسیله دست کاربر سبب تغییر وضعیت یک کنتاکت مکانیکی و در نتیجه قطع یا وصل جریان برق می شود.

در کلیدهای الکترونیکی از جمله کلید لمسی، تغییر وضعیت خروجی طی چند مرحله انجام می شود. ابتدا فرمان تغییر وضعیت توسط پردازنده صادر می شود. سپس عملگر الکترونیکی (مدار قدرت) تغییر مورد انتظار را در وضعیت خروجی اعمال می کند. در عملکرد کلید لمسی یک مرحله به مراحل فوق اضافه می شود. دریافت فرمان از کاربر به کمک صفحات تاچ انجام می شود.

این صفحات حساس به تاچ، با هر بار لمس شدن سیگنالی را برای پردازنده کلید ارسال می کنند. پردازنده پس از تحلیل سیگنال دریافت شده، سیگنال مورد نیاز جهت تغییر وضعیت خروجی را به مدار قدرت ارسال می کند. این بخش از کلید لمسی با جریان چند میلی آمپر و ولتاژ 5 ولت یا کمتر عمل می کند.

مدار قدرت

عملکرد کلید لمسی با تغییر وضعیت خروجی ها در مدار قدرت کامل می شود. مدار قدرت کلید لمسی متشکل از چند کلید الکترونیکی برنامه پذیر و ماژول های دیگر است. کلیدهای الکترونیکی برنامه پذیر پس از دریافت سیگنال فرمان، وضعیت خروجی را تغییر می دهند. انتخاب های رایج طراحان برای مدار قدرت، رله و ترایاک است. اگرچه استفاده از رله در پایداری عملکرد کلید لمسی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 روش های مختلف کنترل کلید لمسی

از جمله مسائل دیگری که در عملکرد کلید لمسی تاثیر مستقیم دارد، روش های کنترل آن است. در حال حاضر کلیدهای لمسی در سه نسخه ساده، ریموتی و هوشمند عرضه می شوند. کلید لمسی ساده صرفا به صورت محلی و با تاچ کردن صفحه کنترل می شود. کلیدهای ریموتی علاوه بر کنترل محلی، از راه دور به کمک ریموت قابل کنترل هستند.

عملکرد کلید لمسی هوشمند جذابتر از نمونه ریموتی آن است. کلیدهای هوشمند با اتصال به اینترنت ازطریق اپلیکیشن کنترل می شوند. هر گونه تغییر و یا اضافه شدن روش کنترلی جدید به کلیدها، سبب ایجاد تغییر در مدار فرمان کلید لمسی می شود. گاهی اوقات ممکن است در مدار قدرت کلید نیز تغییراتی به وجود بیاید. به عنوان مثال برخی از کلیدها مدار قدرت ندارند. خروجی فرمانم این کلیدها از طریق کانال ارتباطی (سیمی یا بی سیم) به یک ماژول عمل کننده دیگر مانند رله تابلویی می رسد.

جمع بندی

عملکرد کلید لمسی تا حدودی به طراحی کلید و عملکرد مورد انتظار از آن وابسته است. اما به صورت کلی می توان عملکرد کلید را در سه مرحله دریافت فرمان از کاربر، ارسال برای مدار قدرت و اجرا توسط مدار قدرت خلاصه کرد. در این مقاله به بررسی ساختار و وظایف هریک از بخش ها پرداخته شد. آیا سوالی در اینباره دارید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *