نکات ریز و درشت طراحی خانه های هوشمند

در این مقاله نکاتی در زمینه طراحی خانه های هوشمند بیان می کنیم. موضوع طراحی را از جنبه های مختلف می توان مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. می توان ملاک و معیار طراحی سیستم را، دکوراسیون داخلی ساختمان قرار داد. همچنین می توان جنبه های دیگر سیستم هوشمند را مورد ارزیابی قرار داد. در این مقاله تمرکز ما بر تاثیر امکانات مورد نیاز و نکات مهم در طراحی خانه های هوشمند است، با ما همراه باشید.

قبل از پرداختن به طراحی خانه های هوشمند، ابتدا با معرفی خانه هوشمند و امکانات قابل ارائه در آن می پردازیم.

خانه هوشمند

قبلا در مقاله خانه هوشمند چیست؟ این موضوع به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. در اینجا به بیان توضیح مختصری در اینباره می پردازیم. در خانه هوشمند اغلب کارها به کمک تلفن همراه انجام می شود. برای کنترل این سیستم، یک اپلیکیشن بر روی تلفن هوشمند کاربر نصب شده و با اتصال به اینترنت دسترسی به سیستم را از هرجای دنیا فراهم می کند. به عنوان مثال برای روشن یا خاموش کردن لامپ ها کافی است کاربر یکبار صفحه موبایل را لمس کند.

امکانات قابل ارائه در طراحی خانه های هوشمند

علاوه بر کنترل سیستم های روشنایی، امکانات دیگری نیز در خانه هوشمند قابل ارائه است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل لوازم برقی
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند کرکره و پرده برقی
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل هوشمند تردد
  • سیستم صوت مرکزی
  • سیستم آبیاری هوشمند
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز

و …

پس از آشنایی با امکانات خانه هوشمند، به بیان نکات مهم در طراحی خانه های هوشمند می پردازیم.

نکات مهم در طراحی خانه های هوشمند

وقتی صحبت از طراحی سیستم هوشمند به میان می آید، موارد متعددی را باید مد نظر قرار داد. از جمله این موارد می توان به پروتکل ارتباطی تجهیزات مورد استفاده، در حال ساخت یا در حال استفاده بودن ساختمان و همچنین امکانات مورد نیاز کاربر اشاره کرد. میزان بودجه تخصیص داده شده برای هوشمندسازی ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در هنگام طراحی خانه های هوشمند، همه این موارد باید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه با بیان نکاتی، نحوه به کارگیری این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکات مهم در طراحی خانه های هوشمند

نکته اول: برآورد دقیق داشته باشید

از نظر نگارنده مقاله، مهمترین نکته در طراحی خانه های هوشمند نیاز سنجی دقیق پروژه است. منظور از نیاز سنجی، تعیین خواسته های کاربر و تجهیزات لازم برای رسیدن به آن ها است. یک قلم و کاغذ بردارید و همه نیازهای خود (یا مخاطبتان) را روی آن یادداشت کنید. پس از تعیین نیازها به برآورد تجهیزات لازم بپردازید.

به عنوان مثال اگر هدف شما هوشمندسازی سیستم های روشنایی است، در این مرحله باید به تعیین تعداد سرخط های روشنایی بپردازید. همچنین زیرساخت سیم کشی اجرا شده در ساختمان را باید در این مرحله مورد توجه قرار دهید. آیا سیم کشی به صورت سنتی انجام شده با تابلویی؟ به هر یک از قوطی کلیدها چند خط سیم کشی شده است؟ کدام لوازم برقی را قرار است به سیستم هوشمند متصل کنیم؟ و … از جمله سوالاتی هستند که در این مرحله باید به آن ها پاسخ بدهید.

نکته دوم تعیین تجهیزات مورد نیاز

پس از تعیین تعداد سرخط ها می توان تعداد کلید لمسی هوشمند مورد نیاز را تعیین کرد. اگرچه ممکن است به جای استفاده از کلیدهای لمسی از سیستم تابلویی استفاده کنید. این مورد در مرحله قبل باید مشخص شده باشد. تعداد وسایل الکتریکی که می خواهید به سیستم هوشمند متصل کنید و نوع تجهیزات مورد نیاز برای آن ها نیز باید تعیین شود.

جهت هوشمندسازی سیستم سرمایش و گرمایش، ابتدا نوع سیستم مورد استفاده را تعیین کنید. چنانچه از چیلر، فن کوئل یا داکت اسپیلت استفاده می کنید، ترموستات هوشمند بهترین گزینه برای شماست. در غیر اینصورت رله های هوشمند می توانند کنترل سیستم سرمایش و گرمایش شما را بر عهده بگیرند.

سایر امکانات یاد شده در خانه هوشمند مانند سیستم صوت مرکزی، کنترل تردد، سیستم آبیاری هوشمند و … را نیز به لیست خود اضافه کنید.

نکته سوم: آینده نگر باشید

بسیار مهم است که در طراحی خانه های هوشمند امکان توسعه در آینده را مد نظر قراردهید. توسعه در آینده می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. میزان بودجه تعیین شده برا ی هوشمندسازی و اضافه شدن امکانات جدید توسط تولید کننده به خانه هوشمند از جمله دلایل محتمل بودن این موضوع است. عدم توجه به این نکته می تواند در آینده سبب تحمیل هزینه های اضافی به شما شود.

نکته چهارم: به سلیقه خود و مخاطبتان احترام بگذارید!!!

کلید و پریزها بخش جدانشدنی از دکوراسیون داخلی فضا را تشکیل می دهند. علاوه بر این به صورت مستمر جلوی چشم ما هستند. از اینرو زیبایی آن ها در زیبایی دکوراسیون داخلی اثر شایان توجهی دارد. همچنین بسیار مهم است که شما با آن ها ارتباط برقرا کنید و از دیدن آن ها لذت ببرید. بنابراین در طراحی خانه های هوشمند به سلیقه خود و مخاطبتان احترام بگذارید.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان کدام شرکت را استفاده کنیم؟

اگر مراحل قبلی را به شکل دقیق انجام داده باشید، اکنون چند گزینه روی میز شماست. برای انتخاب شرکت تولیدکننده تجهیزات نیز نکات مهمی را باید در نظر بگیرید. از آن جمله می توان به استاندارد محصولات و پشتیبانی آن ها اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در اینباره راهنمای خرید خانه هوشمند را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

در طراحی خانه های هوشمند باید نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید. نیازسنجی دقیق، تعیین تجهیزات لازم، آینده نگری و توجه به سلیقه مهمترین نکات قابل توجه در این زمینه هستند. علاوه براین میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت نیاز به مشاوره در زمینه طراحی خانه های هوشمند، کارشناسان ما آمده پاسخگویی به سوالات شما هستند. با ما تماس بگیرید …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *