درباره هوشمندسازی منازل bms چه می دانید؟

هوشمندسازی منازل bms در چند سال اخیر به یکی از موضوعات جذاب حوزه ساختمان تبدیل شده است. این تکنولوژی هم برای مصرف کنندگان و هم برای سازندگان فواید مختلفی دارد. رفاه و آسایش بیشتر در کنار صرفه جویی در زمان و انرژی و کنترل پذیری بیشتر سیستم ها از جمله آورده های این سیستم برای مصرف کنندگان است. از سوی دیگر تجهیز ساختمان به سیستم هوشمند ارزش افزوده قابل توجهی را برای سازندگان و فروشندگان ایجاد می کند.

اگر بخواهیم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم، هوشمندسازی منازل و bms تفاوت هایی با هم دارند. اما واقعیت این است که هوشمندسازی منازل bms در جامعه ما رایج شده است. اغلب کاربران و حتی متخصصان، تفاوتی بین این دو مقوله قائل نمی شوند. در اینجا نگاهی به امکانات خانه هوشمند خواهیم داشت. با من همراه باشید… .

Bms چیست؟

این کلمه مخفف عبارت Building Management System به معنای سیستم مدیریت ساختمان است. از جمله قابلیت های اصلی این سیستم ها می توان به کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. سیستم مدیریت ساختمان ورودی های مختلفی دارد که از طریق سنسورهای مختلف دریافت می شوند. سپس براساس وضعیت موجود و شرایط مورد نظر کاربر تصمیمات مقتضی توسط سیستم اتخاذ شده و تغییرات مورد نظر بر روی خروجی ها اعمال می شود. این سیستم ها قادرند علاوه بر فضای داخلی، مشاعات را نیز کنترل کنند.

هوشمندسازی منازل bms

هوشمندسازی منازل

هوشمندسازی منازل را می توان به عنوان یکی از زیرشاخه های سیستم مدیریت ساختمان معرفی کرد. در هوشمندسازی منازل کنترل برخی از تجهیزات الکتریکی به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود. در این سیستم ها نیز می توان از سنسورها جهت ثبت وضعیت و کنترل عملکرد تجهیزات استفاده کرد.

نمونه بارز استفاده از سنسورها در هوشمندسازی منازل bms را می توان در ترموستات هوشمند یافت. ترموستات به کمک یک سنسور دمای محیط را اندازه گیری می کند. از سوی دیگر دمای مطلوب مورد نظر نیز از طریق اپلیکیشن یا به صورت محلی از کاربر دریافت می شود. ترموستات پس از مقایسه دمای مطلوب و دمای فعلی تصمیمات لازم در مورد روشن یا خاموش شدن وسایل سرمایش و گرمایش را اتخاذ و به خروجی ارسال می کند.

هوشمندسازی منازل bms

یکی از مهمترین سوالات کاربران، امکانات قابل ارائه در سیستم های هوشمندسازی منازل bms است. امکانات خانه هوشمند متناسب با نیاز و سلیقه کاربر و همچنین برند محصولات انتخاب شده متفاوت است. با توجه به گستردگی امکانات و تعداد زیاد محصولات در اینجا به معرفی برخی از مهمترین امکانات قابل ارائه در ساختمان هوشمند اکتفا می کنیم:

  • هوشمندسازی سیستم های روشنایی
  • هوشمندسازی لوازم برقی منزل
  • هوشمندسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • هوشمندسازی سیستم آبیاری باغچه
  • هوشمندسازی شیرهای اصلی آب و گاز
  • فراخوانی آسانسور
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • کنترل درب ورودی و پارکینگ از طریق موبایل
  • سیستم صوتی هوشمند
  • کنترل هوشمند نورپردازی
  • و …

جمع بندی

هوشمندسازی منازل bms اصطلاحی است که اگر چه نادرست، ولی در جامعه ما رایج شده است. تفاوت های اساسی بین bms و هوشمندسازی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم. bms به صورت یک سیستم متمرکز برای کنترل همه بخش های یک ساختمان عمل می کند. وقتی در مورد همه بخش های یک ساختمان صحبت می کنیم، به موتورخانه، مشاعات و … اشاره می کنیم.

اما هوشمندسازی منازل شامل بخش های داخلی یک واحد مسکونی است. این سیستم ها امکان کنترل موتورخانه و … را ندارند. دلیل این امر تفاوت های موجود در طراحی و جامعه هدف متفاوت هرکدام از این تکنولوژی هاست. چنانچه قصد هوشمندسازی منزل خود را دارید راهنمای خرید خانه هوشمند را بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *