کلید لمسی 220 ولت ، بشناس و بخر

از جمله تجهیزات ساختمانی که ظرف چندسال اخیر توانسته اند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند، می توان به کلیدهای لمسی اشاره کرد. کلید لمسی 220 ولت نیز در همین دسته بندی جای می گیرد. اما دلیل این نام گذاری چیست و آیا انواع دیگری از کلید لمسی هم موجود هستند؟ اینها و برخی از سوالات دیگر در این زمینه را در این مقاله پاسخ خواهیم داد. با من همراه باشید …

کلید لمسی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با ماهیت کلید لمسی آشنا شویم و انواع مختلف آن را بشناسیم. عموما در تعریف ابزارک های مختلف به معرفی کاربرد آن ها می پردازیم. کلید لمسی به منظور روشن و خاموش کردن تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. همه ما کلیدهای سنتی مورد استفاده برای خاموش و روشن کردن لامپ ها را در خانه دیده ایم.

کلید لمسی 220 ولت و سایر انواع آن عملکردی مشابه کلید سنتی دارند. با این تفاوت که از قطعات و مدارات الکترونیکی برای دریافت فرمان کاربر و همچنین کنترل جریان برق استفاده می کنند.

ساختار کلید لمسی

ساختار عملکردی کلید لمسی را می توان به دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان تقسیم کرد. همانطور که از نام آن پیداست، مدار فرمان وظیفه دریافت فرامین کاربر را بر عهده دارد. کار دیگر مدار فرمان در کلید لمسی 220 ولت و سایر انواع آن، کنترل عملکرد مدار قدرت است. مدار قدرت کلید نیز وظیفه قطع و وصل برق شهر در خروجی را بر عهده دارد.

ساختار کلید لمسی 220 ولت

پس از رسیدن فرمان به کلید (که از راه های مختلفی امکان پذیر است)، مدار فرمان داده های ورودی را تفسیر می کند. پس از تفسیر داده ها و مشخص شدن فرآیند مورد تقاضای کاربر، دستور مربوطه به مدار قدرت ارسال می شود. تغییر وضعیت مدار قدرت (قطع یا وصل برق) منجر به تغییر وضعیت تجهیزات روشنایی متصل به کلید می شود.

روش های کنترل کلید لمسی

در بخش قبل اشاره کردم که فرمان کاربر از راه های مختلفی به کلید می رسد. همانطور که از نام کلید لمسی 220 ولت پیداست، یکی از روش های دریافت فرامین کاربر صفحات لمسی هستند. برای تغییر وضعیت کلید با صفحات لمسی باید به محل کلید مراجعه و صفحه آن را لمس کنید. به همین دلیل این نوع از کنترل را کنترل محلی نیز می نامند.

اما روش های دیگری هم برای کنترل کلید لمسی از راه دور وجود دارد. روش اول استفاده از ریموت است. کلید لمسی ریموتی در محدوده فضای داخلی ساختمان قابل کنترل است. اگر دوست دارید از فاصله دورتر (هر جای دنیا) و به کمک تلفن هوشمند بتوانید کلید لمسی خود را کنترل کنید، کلید لمسی هوشمند به کار شما می آید.  کلیدهای هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت از هرجای دنیا قابل کنترل هستند.

کلید لمسی 220 ولت

پس از بیان همه مقدمات مورد نیاز به بررسی ابزارک مورد بحث می پردازیم. همه تجهیزات الکترونیکی برای روشن شدن و انجام عملکرد مورد انتظار نیاز به تامین تغذیه دارند. این تغذیه را می توان با ولتاژهای متفاوتی تامین کرد. چنانچه کلیدی قابلیت اتصال مستقیم به برق شهر (فاز و نول) را داشته باشد، کلید لمسی 220 ولت است.

بسته به نوع طراحی کلیدها، ولتاژهای مختلفی را می توان به آن ها اعمال کرد. انواع کلیدهای لمسی 12 ولت و 24 ولت در بازار موجود هستند. نکته دیگری که لازم است مورد توجه قرار دهید تفاوت نوع ولتاژ کلیدهاست. کلید لمسی 220 ولت از برق AC استفاده می کند. این در حالی است که کلیدهای 12 و 24 ولت از ولتاژ DC برای این منظور استفاده می کنند.

نمای پشت کلید لمسی 220 ولت و 12 ولت

نکته مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد روش کنترل کلیدها است. کلیدهای 220 ولت به صورت لمسی ساده (صرفا لمسی)، لمسی ریموتی و لمسی هوشمند تولید می شوند. این در حالی است که کلیدهای با ولتاژ dc عموما در سیستم هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت های کلیدی

در بخش قبل اشاره کردیم که کلیدهای dc در سیستم هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع از این کلیدها به عنوان کلید فرمان سیستم های هوشمند تابلویی استفاده می شود. با توجه به قرار گرفتن رله های هوشمند در داخل تابلو برق دسترسی به آن ها جهت کنترل محلی کمی مشکل است. از اینرو به منظور دسترسی محلی کاربر به رله ها از کلید لمسی استفاده می شود.

این کلیدها ممکن است دارای مدار قدرت نباشند چرا که کنترل جریان برق شهر توسط رله ها در تابلو برق انجام می شود. کلیدهایی که مدار قدرت ندارند، عموما به وسیله یکی از پروتکل های استاندارد با رله ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال کلید لمسی مدباس گلدور را می توانید با رله های مدباس مرتبط کنید.

کلید مدباس گلدور می تواند از نوع کلید لمسی 220 ولت، 12 ولت یا 24 ولت باشد که در زمان ثبت سفارش لازم است به آن اشاره کنید. علاوه بر این سایر کلیدهای گلدور نیز قابلیت سفارشی سازی با ولتاژ تغذیه دلخواه را دارند.

جمع بندی

کلید لمسی 220 ولت را می توان به عنوان یک کلید با عملکرد کامل معرفی کرد. این کلید به صورت همزمان مدار فرمان و مدار قدرت را در خود جای داده است. این کلید به صورت ساده، ریموتی و هوشمند تولید و به بازار عرضه می شود. براساس نیاز خود و شرایط پروژه از بین گزینه های مجود می توانید انتخاب های متفاوتی داشته باشید. اگر قصد خرید دارید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *